- Krev å få høre på P4 i taxien

Ikke alle taxiselskap lever opp til forventningene. Her er noen tips for å sikre en hyggeligere tur hjem fra byen.

 Foto: Scanpix/Tore Sannum
Foto: Scanpix/Tore Sannum

 

- Undersøkelsen viser ikke om de ni spillerne ble tatt av taxisjåføren eller av neste taxikunde, men det er uansett ikke et tall bransjen bør være stolt av, sier Forbrukeradvokat Ola Fæhn.

 

Rett til å velge taxi

Når det gjelder priser, så har nylig Avis 2 gjort en sjekk i byene Oslo, Trondheim og Bergen (http://www.avis2.no/).  I Oslo kom Norges taxi best ut på praietakst fra holdeplass. I Trondheim var det Trøndertaxi som kom best ut, mens Taxi1 var billigste alternativ i Bergen.

 

For fastpris til storbyenes flyplasser, så var Taxi2 billigst i Oslo, Norgestaxi i Trondheim og Bergen. (Bergen Taxi tilbyr ikke fast pris).

 

Du har noen rettigheter også når du kjører taxi, og du kan finne transportvilkårene til Norges Taxiforbund på http://www.taxiforbundet.no/. Du har rett til å velge en taxi som står lenger bak i køen, hvis du foretrekker et billigere taxiselskap. Taxien skal ta raskeste kjørerute, hvis passasjeren ikke ønsker noe annet. Kjører drosjen feil, kan du be om at taksameteret skrues av en periode.

 

- Du kan be om assistanse til inngangsdøren, og sjåføren skal hjelpe med å plassere bagasjen. Får du hjelp, kan det være hyggelig om du gir litt driks, men for en vanlig tur uten ekstraservice, så er driks ikke lenger noe du trenger betale, mener Fæhn.

 

- Og du kan si nei til å høre på andre radiokanaler enn P4. Radien skal kun brukes atter at passasjeren har samtykket.

 

- Kan bli erstatningsansvarlig

Blir taxien du har bestilt forsinket, så kan sjåføren bli erstatningsansvarlig. Det samme er tilfelle hvis bagasjen blir skadet på grunn av feil fra sjåførens side. Etter vilkårene er ansvaret for forsinkelse begrenset til transportens kostnad og skadet bagasje erstattes med maks 60 kr pr. kilo.

 

- Det er imidlertid ikke sikkert at en slik begrensning vil stå seg, mener forbrukeradvokat Ola Fæhn.

 

Spørsmål og svar

  Hvis en taxisjåfør kjører i beruset tilstand og blir stoppet av politiet, mister passasjeren da også førerkortet?

 

  En passasjer som er klar over at sjåføren er beruset, kan bli straffet (i praksis få et forelegg). Blir passasjeren skadet i en ulykke og kjente til at sjåføren var ruset, så kan man miste krav på erstatning eller få redusert oppgjør. Rådet er derfor å ta neste taxi i køen.

 

  Jeg tok taxi fra Lørenskog til rådhuset i Oslo, jeg fikk en av våre nye landsmenn og han viste ikke hvor rådhuset i Oslo var. Turen kostet meg 600 og når jeg skulle hjem igjen fikk jeg en nordmann og da kom turen fra Oslo til Lørenskog på 500. Er det noe jeg kunne bedt om ved ankomst Oslo?

 

  Jeg ville bedt om å få kopi av kvitteringen for begge turene, og så ville jeg sendt krav om refusjon av 100 kroner til det første taxiselskapet.

 

  Drosjesjåføren prøvde å stikke av med bagasjen vår etter danskebåten. Hang oss på bagasjelokket. Han stoppet til slutt, han kunne eller ville ikke forklare seg etterpå. Av og til lurer jeg på at hvor mye de forventer å få som triks, gir jeg 10 % virker de ikke fornøyd.

 

  Hvis en taxisjåfør stikker av med bagasjen fordi han bare har fått 10 % driks, så må det enten være en misforståelse, eller så er det noen som ikke forstår hva driks er ment til. Driks er betaling for ekstraservice. Det er ikke en forpliktelse. Se artikkel om dette i http://www.forbrukerjungelboka.no/.

 

  Jeg skulle ta taxi fra Aker Brygge til Majorstua og han presterte å kjøre via Grünerløkka og påstå at det var korteste veien bare fordi jeg pratet dialekt og da trodde han jeg ikke var kjent i Oslo. Da nektet jeg å betale noe som helst. Han sa han skulle kreve inn de pengene men jeg klaget på han.

 

  Bra - en bevisst forbruker skal si fra. Det er på den måten næringslivet lærer.

 

  Samtlige mørkhudete taxisjåfører nekter å ta med hund av religiøse grunner. Har de hjemmel for å gjøre dette?

 

  Det er nok ikke riktig at dette gjelder alle. Etter de felles retningslinjene til taxibransjen, så kan man ikke kreve å få med sin hund. Det er bare en spesialregel for blindehund. Ønsker man å ta med hund, må dette avklares på forhånd. Det er mulig at noen av selskapene har andre regler om hund, men dette kjenner jeg ikke til.

 

  Ikke driks? I byene kjører man inn mye så er vel greit nok der, men jeg har jobbet hele julaften og tjent 800 i lønn for det. Nei MER driks takk ;)

 

  Jeg syntes nok det er riktigere at lønnsforhandlingene tas med arbeidsgiver og ikke med kundene.

 

  Det står raskeste vei, ikke korteste i drosjereglementet.

 

  Jeg er enig i at det står raskeste vei i reglementet. Hvordan man skal vite hva som er raskest, er ikke enkelt hvis man har to alternativer som i lengde er nokså like. Jeg ville heller ikke tro at det er da problemene oppstår. De store diskusjonene vil jeg tro dukker opp hvis man ikke kan veien og av den grunn kjører åpenbare omveier.

 

  I Oslo Taxi skal alle drosjer ha barnesete.

 

  Så vidt jeg har forstått er det ingen krav i de generelle retningslinjene om at det skal være barnesete i alle bilene, men har alle bilene til Oslo-taxi dette, så er det flott.

 

  At man kan la meteret gå mens man hjelper passasjerer blir det aldri noe av for de betaler jo gjerne før de går ut og det er jo da de trenger hjelp. Derfor gi oss driks!

 

  Enig - hvis dere gjør en ekstrainnsats, så fortjener dere driks.