- Pass deg for fellene på nettet

Det finnes mange feller å gå i når du handler på Finn.no. Forbrukeradvokat Ola Fæhn besvarte spørsmål fra leserne!

 Foto: P4
Foto: P4

I går lå det 272.000 annonser på Finn. Nærmere tre millioner nordmann har prøvd å kjøpe varer på Internett. Tallet er sterkt økende.

 

Når du kjøper på Finn skal du være klar over at det kan være en annen som mener han er eier eller det kan være en selger eller bank, som mener de har pengekrav som går foran ditt kjøp. Kjøper du bil, så må du sjekke med Brønnøysund (www.brreg.no). Kjøper du hus, må du sjekke Grunnboka. Det finnes også noen andre registre som kan være til hjelp.

 

- Kjøper du ting som ikke er registrert i noe register, bør du få en kopi av originalkvitteringen og så sjekke med selgeren at alt er i orden. Jeg opplevde selv å kjøpe en telefon, hvor det var et firma som mente de hadde salgspant og krevde at jeg skulle levere utstyret tilbake, forteller Ola Fæhn.

 

- Mye svindel

- Jeg fant ut at mitt kjøp gikk foran dette salgspantet, men det var en nervøs stemning før jeg fant ut av dette. Dette er derfor et eksempel på at man kan tabbe seg ut, når man kjøper brukt på nettet. Finn er blitt et yndet sted både for ærlig handel og mindre ærlig handel.

 

Finn.no vil sjeldent komme i ansvar, så hvis du går på en smell, må du ordne opp selv. Den uærlige selgeren vil selvfølgelig kunne komme i personlig ansvar, men det er liten trøst å ha et pengekrav mot en banditt som kanskje lever av å snyte andre. Trikset er derfor å følge en del grunnleggende regler.

 

- Det viktigste rådet til deg som skal kjøpe, er å ikke forhåndsbetale. Det samme gjelder for deg som skal selge - ikke lever fra deg varen før du ser pengene.

 

Kan misbrukes

Det beste er om partene kan møtes, slik at pengene leveres samtidig som tingen blir overlevert. Går ikke dette, så tilbyr Finn.no en betalingsordning hvor betalingen går gjennom en megler.

 

- Ikke gi fra deg kredittkortnummer til den du handler med. La deg i det minste aldri lure til å gi fra deg pinkode eller andre personlige opplysninger som kan misbrukes. Hvis du leser et tilbud som virker for utrolig til å være sant, så skal du regne med at det nettopp er det.

 

Ligger det tilbud om kjøp av en ny TV til 10 % av veiledende pris, så er det noe galt. Det finnes faktisk eksempler på at politiet har gitt forelegg for heleri i tilfeller hvor man burde forstått at varen måtte være framskaffet på uærlig vis.

 

Kjøper du en vare med mangler, så gjelder kjøpsloven hvis du kjøper av en annen forbruker. Kjøper du av en næringsdrivende, så gjelder forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gir deg større rettigheter. Men begge lovene gir deg rett til f.eks. prisavslag, retting eller heving av kjøpet dersom du kjøper katta i sekken. Det kan være greit å bruke en kjøpekontrakt for å kunne sikre bevis for ditt kjøp. Det finnes en tilgjengelig standard på Finn.no, eller sjekk med http://www.Forbrukerrådet.no/.

 

Her kan du lese hva Ola Fæhns svarte leserne:

 

- Jeg sendte ei pakke i retur med vedlagte retur skjema etter en netthandel hos carputer.no. Hadde fått godkjent returen, men fikk aldri penger tilbake. Siden har de verken svart på mail eller telefon - hva kan jeg gjøre?

 

!: Etter angrefristloven har netthandelen 14 dager på å returnere pengene. Gjøres ikke dette, så må du mase, mase, mase. Det løper forsinkelsesrente på beløpet. Skjer det fortsatt ikke noe, så må du til slutt kreve tvangsinndrivelse, som kan være en tung prosess. Ta kontakt med Forbrukerrådet, som kan bistå deg videre. Eventuelt send en klage til Forliksrådet. 

 

- Jeg skal selge bilen min, og ble oppringt av et firma som garanterte meg salg innen 14 dager hvis jeg annonserte bilen hos dem. Dette er 2 md. siden nå og har ikke fått noen telefoner. Kan jeg ta det firmaet for at de garanterte salg?

 

! Jeg regner med at garantivilkårene forteller hva som ville skje dersom salg ikke skjer innen fristen. En naturlig konsekvens er i det minste at du får tilbake pengene for annonseringen.

 

- Jeg river nettbutikk, og føler at kjøper er den eneste med rettigheter. Som selgere blir vi stuet vekk, leveringstid er alltid det som kan bli problemet, og transportør driter i forsinkelser. MVH. Kjartan-www.quality-autoimport.no

 

! Jeg må nok bare bekrefte at den norske lovgivningen i utgangspunktet beskytter forbrukerkjøperen. Det finnes imidlertid også regler om f.eks. selgers rettigheter hvis kjøper ikke gjør opp. Er forsinkelser et problem, så bør du heller endre på hvilke frister det kan loves levering. Eventuelt bør du passe på at transportørene må påta seg strengere ansvar.

 

- Jeg kjenner en som skryter veldig at han solgte traktoren sin på qxl men det kjøperen ikke visste var at det var en leke traktor...  Han sier også at han vant i rettssaken fordi han hadde lagt ut bilder av traktoren og fordi han ikke hadde skrevet at det var en virkelig traktor. Han tjente over 200 000 på dette. Lyver han eller er sånt faktisk mulig?

 

! Jeg tror ikke på den. Dette ville fort kunne regnes som et bedrageri.

 

- Hei. Kjøpte meg ny tlf. Etter 3 uker ble den ødelagt. Jeg sendte den sendt inn men selskapet sa at det var fuktskader. Har jeg noen rettigheter?

 

! Det holder ikke at selger bare hevder at det er fuktskader. Det er ikke gitt at en telefon ikke skal tåle litt fukt. Det finnes en del avgjørelser fra Forbrukertvistutvalget som er veldig strenge mot selger i slike saker. Se http://www.forbrukertvistutvalget.no/. Forbrukerrådet kan bistå deg.