Derfor er McDonald's-skiltet rødt og gult

Hvorfor blir du sulten av å se McDonalds-skiltet? Nå vet vi hvorfor.

GJENNOMTENKT: Fargene på skiltet ble nøye gjennomtenkt Foto: AFP
GJENNOMTENKT: Fargene på skiltet ble nøye gjennomtenkt Foto: AFP

Flere av de norske McDonald's-restaurantene fikk for få år siden en aldri så liten designmessig make-over, men mange steder i verden er det fortsatt de ikoniske røde og gule fargene som preger skilter og interiør.

Og det er slett ikke tilfeldig at det er nettopp disse to fargene som er brukt for å bygge opp milliardkonsernet fra bunnen av, skal vi tro ekspert innenfor anvendt fargepsykologi, Karen Haller.


Saken fortsetter under bildet
mc donalds
SULTEN: SKRIV NÅ ARTI FRIDA Foto: NTB scanpix

Psykologisk effekt
Haller forklarer i en post på nettsiden sin at disse to fargene har en psykologisk effekt på kundene. 

«Følelsene og humøret disse fargene gir fra seg, er perfekt for å treffe målgruppen sin.»

– Hvis vi ser på de positive psykologiske kvalitetene med rød og gul i forhold til fast food-industrien, trigger den røde fargen stimulasjon, apetitt og sult og den tiltrekker seg oppmerksomhet. Gul trigger følelsene av å være glad og vennskapelighet.

 – Gul er også den mest synlige fargen i dagslys, som gjør at man kan se M'en i skiltet fra langt unna. 

Det kan du tenke på neste gang du får lyst på en Bigmac. 


alnabru
ALNABRU: Mange av de norske McDonald's-restaurantene har de siste årene gått fra rødt til grønt design. Den karakteristiske m-en har imidlertid beholdt sin gulfarge. Foto: Killian Munch