Johanna (29) kjøpte kaffe på Starbucks - ble sint da hun så teksten

Kaffekjeden beklager.

PROTESTERTE: Døve Johanna (29) klaget til Starbucks over teksten som var skrevet på koppen hennes. Foto: Privat
PROTESTERTE: Døve Johanna (29) klaget til Starbucks over teksten som var skrevet på koppen hennes. Foto: Privat

Johanna Mauritzson (29) fra svenske Örebro var nylig innom Starbucks på Centralstationen i Stockholm.


Ettersom hun er døv, ba hun om penn og papir da hun skulle bestille, slik hun har gjort en rekke ganger tidligere.

Vil ikke ha merkelapp
Kort tid senere fikk Johanna overlevert kaffen ved en annen disk, og deretter satte hun seg ned for å nyte den varme drikken. Det var da hun oppdaget hva personalet hadde skrevet på koppen.

«Stum» sto det skrevet, i tillegg til navnet hennes.

- Jeg ble trist og lei meg da jeg så det, sier Mauritzson til Expressen, som først omtalte saken.

Hun reagerer ikke først og fremst på at personalet skrev «stum» istedenfor «døv». Det er det å få en «merkelapp» hun vil ha seg frabedt.

- Ekspeditøren tok en beslutning over mitt hode, til tross for at jeg viste flere ulike måter å kommunisere på. På tross av dette, mente han det var nødvendig å sette en etikett på meg, forteller 29-åringen til Aftonbladet.

Saken fortsetter under bildet
johanna
MERKET: «Johanna stum» hadde personalet skrevet på koppen hennes. Foto: Privat


Hun mener episoden er representativt for det døve ofte opplever.

- Det er trist at mennesker som lever «innenfor normen» ikke stoler på oss som avviker fra normen, at vi faktisk kan hjelpe til og har strategier for at bestillinger eller andre ting skal gå problemfritt, sier Mauritzson til P4.


Legger seg flate
I etterkant av opplevelsen skrev hun et innlegg på Facebook-siden til Starbucks Sverige.

«Trist at det endte slik for meg, men jeg skriver dette for at andre døve skal få slippe etiketten stum på koppene deres framover. Sist jeg sjekket, var det ingenting i veien med stemmebåndene mine», skrev hun.

Starbucks har beklaget hendelsen, og lover å gå gjennom rutinene slik at noe lignende ikke skjer igjen.

«Her har vi gjort en stor feil. Vi skal selvsagt ikke sette merkelapper på folk, uansett hvem kunden er. Det er helt uakseptabelt», skriver kjeden som svar på Johannas innlegg.

Johanna mener imidlertid at samfunnet har en lang vei å gå for å inkludere døve.

- Det snakkes om å omfavne mangfoldet og at alle skal inkluderes, men i virkeligheten lever vi døve utenfor samfunnet. Konsekvensen er at vi møtes med fordommer og uvitenhet. Vi synes og høres ikke i samfunnet, og derfor blir mennesker handlingslammet i møtet med oss, hevder hun.

LES OGSÅ: Fikk lapp fra skolen: - Er det greit at barnet ditt går rundt juletreet?