Det enkleste slanketipset: Søvn

Har gått gjennom 28 studier.

TIPS: Har du noen kilo for mye, kan det være lurt å få nok søvn. Foto: Shutterstock
TIPS: Har du noen kilo for mye, kan det være lurt å få nok søvn. Foto: Shutterstock

Slankekurer, løping, sykling og styrketrening kan være bortkastet. Skal du gå ned i vekt, MÅ du sørge for nok søvn.

Det er konklusjonen en ny forskningsrapport fra King`s College i London. Forskerne har slått sammen funnene i 28 studier om søvn og slanking.

Mindre søvn, flere kalorier
Analysen av rapportene viser at de som sover mellom 3 og 5,5 timer hver natt inntok 385 ekstra kalorier i løpet av et døgn, sammenlignet med de som sover mellom 7 og 12 timer hver natt. 

De som sover minst er også mer tilbøyelige til å spise fastfood og potetgull.


Saken fortsetter under bildet
Sov deg slank
SOV DEG SLANK: Årets mest behagelige slanketips: Søvn Foto: Shutterstock

Kroppen sier ifra
Men det er ikke så enkelt som at jo lenger du er våken, jo flere timer du KAN hente mat i kjøleskapet, jo mer spiser du. Søvnunderskuddet gjør at kroppen oppfordrer deg til å spise mer fordi den føler at du mangler energi, skriver aktivtrening.com.

Manglende søvn øker produksjonen av hormonet ghrelin i kroppen, et hormon som er sultfremkallende. Samtidig produserer kroppen mindre av hormonet lepitin som virker tilfredsstillende.

Konklusjonen er: Skal du gå ned i vekt, bør du ha mellom 7 og 9 timer søvn hver natt.