Ola Fæhn: Kjøpevettregler

I dag er den internasjonale forbrukerdagen. Les hvordan du best mulig kan forsikre deg om en trygg handel!

 Foto: P4
Foto: P4

- For nøyaktig 45 år siden i dag snakket John F. Kennedy om forbrukerrettigheter til kongressen. 15. mars er derfor blitt den internasjonale forbrukerdagen, forteller forbrukeradvokat Ola Fæhn.

 

FNs grunnleggende forbrukerrettigheter er nå blitt vedtatt som menneskerettigheter over hele verden. Disse gir deg rett til:

  1. Sikkerhet
  2. Informasjon
  3. Valg
  4. Bli hørt
  5. Klage
  6. Forbrukerkunnskap
  7. Sunt miljø
  8. Grunnleggende goder som mat, klær, bolig, helse, utdannelse og hygiene.

 

Ifølge en undersøkelse utført av SIFO, ser vi på oss selv som prisbevisste og 80 % sier de klager, når det er grunn til det. Likevel viser statistikkene at vi klager mindre enn forbrukere i andre land. Forbrukerrådet mottok i 2006 130.000 henvendelser 11.525 henvendelser gjaldt spørsmål om bil, som gjennom alle år har toppet statistikkene. Det er spesielt kjøp av bruktbil som skaper problemer.

 

 

Forbrukerrådets topp 10 henvendelser i 2006

  1. Biler (11525)
  2. Mobiltelefoner mv. (6125)
  3. PC, Mac, datautstyr (hardware) (5783)
  4. Leie og utleie av bolig (5663)
  5. Markedsføring (4697)
  6. Internett (3383)
  7. Selveierbolig (3183)
  8. TV, video, videokassetter mv. (3118)
  9. Energi (2936)
  10. Møbler (2902)

 

Klager på forbrukerkjøp og håndverkertjenester, behandles av Forbrukerrådet og eventuelt Forbrukertvistutvalget.

 

- Trenger du advokatbistand i en forbrukertvist, så vil du normalt få dekket hoveddelen av dine utgifter gjennom din hjemforsikring eller annen skadeforsikring, opplyser Ola Fæhn.

 

Mer om rettshjelpsdekning kan du lese på: http://www.forbrukeradvokaten.no/sider/advokat.html

 

 

Kjøpevettregler

1. Ta vare på kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet.

 

2. Du har 14 dagers angrerett ved kjøp på Internett, telefon eller postordre. Du har ikke angrerett i butikk.

 

3. Avtal bytterett før du handler. Du har ikke automatisk rett til å bytte en feilfri vare.


4. En garanti skal gi deg noe ekstra, og kan aldri ta fra deg rettighetene i forbrukerkjøpsloven.

 

5. Klag til selger med en gang du oppdager feil ved varen. Du har minimum to års klagerett, fem år hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

 

6. Ikke gi opp selv om selger sier at " garantien gjelder ikke". Sjekk alltid rettighetene dine etter forbrukerkjøpsloven!

 

7. Selger har rett og plikt til å undersøke varen. Ved feil du selv ikke er ansvarlig for, skal du ikke betale for undersøkelse og reparasjon.

 

8. Ved reparasjon kan du kreve lånegjenstand om reparasjonen tar mer enn en uke.

 

9. Selger kan rette samme feil to ganger. Etter dette kan du kreve ny vare, prisavslag eller heve kjøpet.

 

10. Har du betalt med kredittkort, og ikke får tilbake pengene du har krav på fra selger, kan du få dem fra banken (kortutsteder).


Mer info om kjøpevettreglene: http://www.forbrukerportalen.no/

 

 

Spørsmål fra lytterne:

På Spaceworld koster noe 179,90. Jeg gjorde krav på prisen ved betaling av kort. De ville ha 180,- uansett fordi de ikke har integrert kasse. Tull!

 

Ola Fæhn: Enig - tull.

 

Du kan si til Ola at jeg alltid pruter. Det er ikke noe problem å få ting billigere. Problemet er hvis du har med noen og de blir flaue. Maskinmannen

 

Ola Fæhn: Bra fortsett med det, de flaue får stå igjen utenfor.

 

Hjelp, kjøpte ny tlf. og har brukt den i 2 uker. Ødelagt, sendte den inn og fikk svar at det var fuktskader. Går ikke an! Hva skal jeg gjøre?

 

Ola Fæhn: Det er mange eksempler på at bransjen sier dette, uten å dokumentere det på noen måte. Her er rådet å ikke gi seg. Det finnes mange avgjørelser i Forbrukertvistutvalget som gir kjøper medhold i en slik situasjon.
Se
http://www.forbrukertvistutvalget.no/.

 

Si takk til Ola. Etter og ha fulgt hans råd ordnet en sak jeg hadde seg på 3 dager. Da hadde jeg ventet over 2 måneder på den.

 

Ola Fæhn: Hyggelig å få slike tilbakemeldinger.

 

Jeg fikk en byttemobil og den har også de samme feilene. Hva gjør man da? Hilsen Aslak

 

Ola Fæhn: Da leverer du også den tilbake, og krever å få en som virker.

 

I kontraktene fra kredittkortselskapene står det at de fraskriver seg ALT ansvar for uenighet mellom kjøper og selger.

 

Ola Fæhn: Kredittkortselskapene plikter å følge kredittkjøpsloven § 8. Se.www.lovdata.no. Det er imidlertid ikke alle betalingskort som er kredittkort.

 

Greit nok med 5 års reklamasjon, men produsenten gir f. etter garantitiden. Har prøvd.

 

Ola Fæhn: Ikke gi deg. Forbrukerrådet kan bistå deg i klagesaken.