Nå kommer flyselskapet for hipstere til Norge

Nytt datterselskap til Air France skal lokke til seg unge, hippe passasjerer.

MILLENNIALS: Et nytt flyselskap retter seg nå mot såkalte millennials. Foto: Shutterstock
MILLENNIALS: Et nytt flyselskap retter seg nå mot såkalte millennials. Foto: Shutterstock

Det er det nye flyselskapet Joon som vil nå ut til de unge reisende. Navnet spiller på det franske ordet «jeun», som betyr ung.


Selskapet retter seg primært mot reisende født etter 1980, såkalte millennials. Flyselskapet, som skal ha base på Charles de Gaulle-flyplassen i Paris, startet opp sine første flyvninger allerede i desember. Men neste uke kan nordmenn for første gang benytte seg av «hipsterselskapet».

«Joon er spesielt rettet mot et ungt arbeidende klientell, millenniumsgenerasjonen (18-35 år), hvis livsstil dreier seg om digital teknologi», skriver selskapet i en pressemelding.


Hipsteruniform
Og for at hipsteropplevelsen skal bli komplett, kler kabinpersonalet seg i uniformer som ikke akkurat minner om de tradisjonelle penalskjørtene og stramme dressene vi er vant til å se.

Illustrasjoner fra selskapet viser klær i et «hipster casual» design. Det inkluderer blant annet blazere med opprullede ermer, ankelkorte bukser, poloskjorter og hvite sneakers.

«Den visuelle identiteten er basert på en elektrisk blåfargekombinasjon som symboliserer flyselskapes dynamiske holdning (..). Uniformen til Joons flypersonell vil være inspirert av de nyeste motene, basic og chic», skriver AirFrance i pressemeldingen.

Joon
HIPSTERUNIFORM: Slik vil kabinpersonalet gå kledd i flyene fra Joon. Foto: Air France


LES OGSÅ: Her er de 10 billigste reisemålene

Tilbyr billigere billetter
Selskapet skal ha flyvninger fra Paris til Barcelona, Berling, Lisboa og Porto. Fra 25. mars inntar de også Oslo, som første by i Norden. Det blir 18 ukentlige avganger fra Gardermoen, én mer enn Air France sitt tilbud i dag.

Siden selskapet retter seg mot unge folk, vil de også prøve å lokke passasjerer med billigere priser. Selv skriver de i pressemeldingen at prisene starter på 39 euro, rundt 390 kroner, per vei. I prisen er ikke bagasje inkludert.

Mellom Oslo og Paris skal det nye selskapet benytte maskiner av typen Airbus A320 med plass til 174 passasjerer, og Airbus A321 med plass til 312 i kabinen, skriver Osloairports.com.

Alle de reisende vil få tilgang til selskapets underholdningssystem ombord, kalt YouJoon, som man kan strømme til smarttelefon, nettbrett eller laptop. 

Og det er meningen at det meste skal kunne gjøres elektronisk fra mobilen - alt fra bestilling og betaling, til innsjekk og ombordstigning. 

Her kan du se hvordan selskapet presenterer seg: