Nyheter

- Hjemmelading av elbil er ulovlig

Seks av ti lader elbilen ulovlig, mener DSB. De ber bilforhandlere informere bedre.

LOVLIG: En Teslastasjon er greit, men hele seks av ti lader elbilen ulovlig.  Foto: NTB scanpix
LOVLIG: En Teslastasjon er greit, men hele seks av ti lader elbilen ulovlig. Foto: NTB scanpix
De aller fleste med elbil lader denne hjemme med vanlig stikkontakt. Det få vet er at dette ikke er lovlig. 

– De vanlige stikkontaktene tåler ikke belastningen en elbil fører til. Konsekvensene kan være brann og livsfarlige elektriske sjokk. Det er ikke lov med slik hjemmelading etter forskriftene.

Det sier Jostein Wengrav, sjefingeniør for elektriske anlegg i Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap til P4 Nyhetene.

Må ha ladestasjon
Skal man følge kravene til riktig og lovlig lading må man skaffe seg en sikring på maks 10 ampere, ha en egen kurs for lading og en egen jordfeilbryter type B. 

Ifølge Elbilforeningen bruker hele 63 prosent av elbileierne en vanlig stikkontakt. 

– Andre land har mye strengere krav til lading enn oss. 18. november fikk EU standardiserte ladeløsninger med en egen boks og type 2 kontakt. Dette koster mellom 10.000 og 20 000 kroner, men er noe vi anbefaler alle å innstallere, sier Wengrav. 

Brann og svidde kontakter
Det er solgt rundt 130.000 elbiler i Norge og salget har de siste årene hatt en eksplosiv økning. DSB gjennomfører hvert år 170.000 tilsyn og har sett eksempler brann og en rekke brente kontakter som følge av hjemmelading. 

– Vi har på våre tilsyn sett mange kontakter som er brent og vi har også rapportert branner med elbiler hvor det har begynt å brenne i kontakten, sier Wengrav til P4 Nyhetene. 

- Hvorfor må man ha en egen jordfeilbryter? 

– Hvis elbilen får en feil i ladesystemet så kan det medføre en jordfeil som forstyrrer jordfeilbrytere i huset ditt. Dette kan føre til at du få et elektrisk sjokk når du tar på bilen som  igjen kan føre til hjertestans og død, sier Wengrav. 

- Forhandlernes ansvar 
DSB er ikke overrasket over at så få er klar over at de lader ulovlig. 

– Vi har gått ut med dette sammen med Elbilforeningen, importører og Statens vegvesen, men bilselgere må informere bedre om regelverket når folk kjøper elbil, sier Wengrav. 

Også Elbilforeningen mener kompetansen rundt lading av elbil burde vært mye høyere. 

– Generelt vet nok både bilforhandlere og elektrikere for lite om dette. Vi får mange spørsmål om dette både fra medlemmene våre og fra andre kanter, sier generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu. 

 Vi er nøye med å informere kundene

Det er Nissan som har solgt flest elbiler i Norge. De mener de informerer så godt de kan. 

– Vi oppfordrer alle våre kunder til å kjøpe egne ladebokser, da lader elbilen raskere og sikrere.  Vi har sikkerhet i fokus og vi kurser alle våre forhandlere og ansatte. Det er ikke ulovlig med hjemmelading, men det er riktig at det er en rekke krav som man må følge, sier Marina Bakkum, informasjondirektør for Nissan i Norden og Baltikum.