Nyheter

- Nordea bryter markedsføringsloven

- Nordea bryter loven når banken sender ut gullkredittkort til kundene sine uten at de har bedt om det og frister dem til å bruke kreditt, sier forbrukeradvokat Ola Fæhn.

 Foto: P4 / Maria Røbech Lillebo
Foto: P4 / Maria Røbech Lillebo

Sommerferien står for dør for mange solsultne nordmenn, og hva kunne vel passet bedre enn noen ekstra kroner på kontoen akkurat nå?

 

Det har storbanken Nordea tenkt på, og sender i disse dager ut kredittkortet Visa Gold til sine fordelPluss-kunder.

 

Uoppfordret mottar disse utvalgte kundene et forgylt Visa-kort og 35 000 kroner i feriekreditt. Haken er bare at kortets effektive rente er på 18, 97 prosent.

 

- Nordea bryter loven

Det reagerer forbrukeradvokat Ola Fæhn kraftig på:

 

- Fy, fy, fy Nordea! Dette er ulovlig markedsføring. Her bryter Nordea loven, og må stanse denne kampanjen med en gang. Dette er å friste folk til bruke kreditt, også kalt negativt salg, sier Fæhn til P4.

 

Ifølge Fæhn er negativt salg i strid med markedsføringsloven § 1 " som forbyr handling som er urimelig overfor forbrukere eller  som for øvrig er i strid med god markedsføringsskikk", og § 2a og b " som forbyr levering av varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale". 

 

- I tillegg er det brudd på finansavtaleloven, som sier at banken har en lovbestemt plikt til å fraråde i tilfeller hvis det er noen ikke bør ha slike kort, sier Fæhn.

 

- Vi ville aldri gjort noe som er ulovlig, sier banksjef Henning Holtan i Nordea til P4.

 

Bare til gode kunder

Han begrunner den rause feriegaven med at kredittkortet kun sendes ut til pengesterke kunder.

 

- Kriteriet for å motta dette kortet er å være fordelPluss-kunde, som bare er gode kunder med solid økonomi. Vi har sjekket at disse kundene kan gå god for denne summen. Renten på 18, 98 gjelder jo kun hvis man ikke betaler i tide, sier Holtan til P4.

 

- Nordea må stanse kampanjen umiddelbart. De bør sende et skriv til alle kundene som har fått dette kortet om at banken trenger et skriftlig " ja" eller " nei" dersom de ønsker å bruke kortet, råder Fæhn.

 

Mange fristes

I dag fungerer kortet slik at første gang kunden trekker kortet har vedkommende godkjent å bruke det.

 

Banksjefen innrømmer at banken bygger kortutsendelsen på erfaringen at mange fristes til å bruke kortet innen kort tid.

 

- Det vi så var at 40 prosent tok det i bruk i løpet av en måned. Dersom kunden ikke tar i bruk kortet innen den første måneden ringer vi kunden før vi eventuelt sperrer kortet, sier Holtan.

 

- Dersom Nordea ikke visste at de brøt loven har de undersøkt litt for dårlig.  Forbrukerombudet kan bøtelegge bedrifter som ikke endrer praksisen, sier Ola Fæhn til P4.