Nyheter

- Oslo kommune har ikke lov til å øke renovasjonsgebyret

- Helt feil å la Oslos innbyggere betale for kommunens tabbe, sier økonomirådgiver.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) ønsker de ansatte fra Veireno velkommen til Renovasjonsetaten på et møte på Alnabru etter å ha avsluttet kontrakten med Veireno.  Foto: NTB scanpix
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) ønsker de ansatte fra Veireno velkommen til Renovasjonsetaten på et møte på Alnabru etter å ha avsluttet kontrakten med Veireno. Foto: NTB scanpix

Oslo kommune vurderer å øke renovasjonsgebyret med fem prosent som følge av merkostnadene med å ta over avfallshåndteringen fra skandaleselskapet Veireno, men nå vurderer Forbrukerrådet å gå til søksmål mot kommunen fordi de mener det er feil å la byens innbyggere betale. 


Kommunale tjenester som vann,avløp og renovasjon betales over med selvkost, altså av kommunens innbyggere. 

Økonomirådgiver Bjørn Kittilsen mener Oslo kommune ikke har rett til å la osloborgere betale for eget feilgrep. 

- Når byrådslederen selv sier at kontrakten med Veireno aldri burde vært inngått, blir dette helt galt, sier Kittilsen til P4 Nyhetene.

Både selskapet og Veireno-eier Jonny Enger er anmeldt av Arbeidstilsynet for en rekke brudd på arbeidsmiljøloven. 

Bjørn Kittilsen har vært økonomirådgiver i en rekke kommuner og har tatt Mastergrad i selvkost.
Han viser til at det kun er nødvendige kostnader som skal dekkes etter selvkostprinsippet. 

- Dette er tvert imot unødvendige kostnader. Dette skal Oslo kommune ta fra sine frie inntekter. Oslo kommune har ikke anledning til å belaste forbrukerne for en klønete håndtering, det har de ikke anledning til, det er mot forskrift og lov, sier Kittilsen.  

Økonomirådgiveren mener Oslo kommune for eksempel kunne dekket dette inn med den økte eiendomsskatten. 

- Disse ekstrainntektene vil gjøre at ingen merker noe særlig til det. Hvis jeg gjør en tabbe, så er det  min tabbe og ikke andres, avslutter Kittilsen. 

- Ingen tabbe
Renovasjonsetaten skriver i en epost til P4 Nyhetene at det ikke er sikkert at de vil øke gebyret fra neste år, men sier det kun skal dekke kostnadene ved søppelhåndtering. 

- Merkostnaden på omtrent 40 millioner kroner knyttet til å overta avfallsinnsamlingen utgjør fem prosent av gebyret. Vi tar derfor høyde for at en økning kan være påkrevd. De merkostnader som blir belastet selvkost som følge av avfallsinnhenting i egen regi, er direkte knyttet til avfallsinnhentingen.

- Dette inngår i selvkost. Dette handler ikke om en «feilinvestering», men om en kontrakt som ble inngått med en for lav pris til at leverandøren klarte å drifte det, skriver kommunikasjonsrådgiver Jørgen Bakke Fredriksen.