Nyheter

Disse varene forsvinner fra Rema 1000

Kaster ut kjente merker i ny strategi.

VELGES BORT: En rekke kjente produkter forsvinner fra Rema 1000s butikker - deriblant Lerum syltetøy. Foto: NTB scanpix
VELGES BORT: En rekke kjente produkter forsvinner fra Rema 1000s butikker - deriblant Lerum syltetøy. Foto: NTB scanpix

Rema 1000 sin nye «bestevenn»-strategi i hyllene har fått massiv omtale de siste ukene. 

Kort fortalt handler det om at matvarekjeden dropper mange merkevarer i butikkene - og heller inngår langsiktige og eksklusive avtaler med færre leverandører.

Aftenposten har nå sett på hvilke leverandører og varer som forsvinner ut av hyllene, etter «bestevenn»-forhandlingene. Ifølge avisens kilder, er dette den foreløpige listen:

- Lerum: syltetøy

- Tine: Yt, Is-te, Noisy

- Unilever: Knorr, Dove

- Colgate Palmolive:Ajax, tannkremer, Palmolive håndsåper

- Uncle Ben's

- Haribo

- Mack (unntatt Nord-Norge), Hansa Borg, Aass (kjent tidligere)

- KiMs: potetgull (kjent tidligere)

- Coca Cola: Fanta, Sprite, Urge, Kuli, Tab X-tra (kjent tidligere)


Saken fortsetter under bildet
rema
FÆRRE MERKEVARER: Rema 1000 sin nye strategi vekker oppsikt. Foto: NTB scanpix

Mange er misfornøyde
Mange leverandører, deriblant Tine og Freia er fortsatt i forhandlinger med Rema 1000, og listen vil derfor bli lenger, skriver Aftenposten.

De siste dagene har tusenvis uttrykt sin misnøye med Remas nye strategi, i sosiale medier. Fagfolk er imidlertid usikre på effekten.

– Hvis det varer litt over tid, og at folk bruker makten ved å handle varene der vi vil, kan det gi resultater på sikt. Men dessverre går slike initiativ fort over, sier dagligvareekspert Erik Fagerlid til P4.

Matvaregiganten sier de vil tilby et spennende utvalg av egne og unike merkevarer.

– Vi tar et tydelig valg på hvem vi ønsker å samarbeide med og vil åpne for varer fra mindre leverandører som feks. Tøyen Cola, Sagene Bryggeri, Stangekylling og Sørlandschips. Vi ser at våre kunder setter pris på de unike merkevarene de kun får hos oss, i tillegg til kjente produkter som Pepsi, Solo og Maarud, skriver kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum, til TV2.