Nyheter

Humor på jobb gir mindre sykefravær

Mener humor må tas på alvor.

ARTIG PÅ JOBB: Å ha det gøy på jobben har mange positive konsekvenser. Foto: Shutterstock
ARTIG PÅ JOBB: Å ha det gøy på jobben har mange positive konsekvenser. Foto: Shutterstock

Åtte av ti arbeidstakere synes det er viktig å le på jobben.

Det viser den ferske undersøkelsen Randstad Arbeidsmarkedsanalyse, der både ledere og arbeidstakere får spørsmål om sin jobbhverdag.

Kvinner mest opptatt av å ha det gøy

Av yngre arbeidstakere, i aldersgruppa 18 til 34 år, sier åtte av ti at humor på jobb er veldig viktig. Det samme gjelder sju av ti av arbeidstakerne over 55 år.

83 prosent av de kvinnelige arbeidstakerne mener humor er viktig, mens 70 prosent av de mannlige mener det samme.

- Humor på arbeidsplassen gir færre sykemeldinger, mindre turnover og høyere måloppnåelse, sier administrerende direktør i Randstad Norge, Eivind Bøe.

- Her er det takhøyde
Hos entreprenørskapssenteret Hub LHMR på Lillehammer er de opptatt av å ha det gøy på jobb.

- Vi har en uformell tone. Vi har kunde som er artige å jobbe med og innad har vi et godt miljø med takhøyde. Her er det lov å forteller hva man har gjort i helga og å slå av en vits, sier Liv-Runi Antonsen.

Hun deler kontorfellesskap med flere andre i nystartede bedrifter ved Hub LHMR.

- Vi har et ekstremt lavt sykefravær. Vi ler hver dag og har det rett og slett ganske gøy, sier Liv Maren Mæhre Vold.

- Jeg gjør det jeg har lyst til, det jeg brenner for. Det er veldig tilfredsstillende og derfor har jeg det moro hver dag, sier Åse Kari Gravråk som også har arbeidsplass ved Hub LHMR.

MYE HUMOR
LER MYE PÅ JOBB: Liv-Runi Antonsen og Liv Maren Mæhre Vold trives godt på jobben og ler mye. Foto: P4


- Humor lønner seg
Bøe i Randstad mener det rett og slett er lønnsomt å ha det gøy. I undersøkelsen sier færre ledere enn arbeidstakere at de er opptatt av humor på jobben.

- Myten om at humor gjør oss mindre effektive og mer målrettede bør avlives, sier Bøe.

I undersøkelsen sier seks av ti, både ledere og arbeidstakere, at det å ha det gøy på jobb gjør at arbeidstakerne sjeldnere skifter jobb. Like mange sier at trivsel og humor på jobb gir færre sykemeldinger.

- Ledere må ta humor på alvor, sier Bøe.