Nyheter

Klagere ble enige med Norwegian

- Burde ha blitt enige med en gang, mener Forbrukerrådet.

TRAKK KLAGENE: Alle som klaget til transportklagenemnda etter sommerens kanselleringer hos Norwegian trakk klagene. Foto: AFP
TRAKK KLAGENE: Alle som klaget til transportklagenemnda etter sommerens kanselleringer hos Norwegian trakk klagene. Foto: AFP

Alle passasjerene som klaget til Transportklagenemnda etter de mange kanselleringene til Norwegian i sommer har trukket klagene sine.

Det kom rundt hundre klager, men alle klagerne har nå blitt enige med flyselskapet, opplyser nemnda til P4 Nyhetene.

Forbrukerrådet: Burde ha ryddet opp med en gang

- Det er veldig bra at Norwegian har kommet til enighet med forbrukerne, men en kan stille spørsmål ved hvorfor Norwegian ikke gjorde dette med en gang i stedet for å kaste bort tid på nemnda, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Pilotmangel gjorde at flere flyavganger ble innstilt. Hundrevis av passasjerer ble rammet.

- Dette var krise for mange familier da ferien gikk i vasken. Dette var andre året på rad og her har Norwegian et ansvar. Når det blir store forsinkelser på grunn av manglende planlegging hos Norwegian så må de betale erstatning med en gang, det er ikke nødvendig å gå til nemnda. Forbrukerrådet har vært svært kritisk til at selskapet ikke er flinke nok til å gi informasjon om rettighetene og følge de rettighetene, så her har Norwegian et forbedringspotensiale, sier Flesland.

Gjorde en ny vurdering

Norwegian svarer på kritikken i en e-post:

"Vi forsøker alltid å håndtere alle saker så raskt som mulig men de sakene vi hadde i sommer var mange og komplekse, derfor hadde vi litt lengre behandlingstid. Det gjorde at vi ved et antall saker valgte å komme fram til en løsning direkte med passasjerene etter en ny vurdering."

Flyselskapet skriver videre:

" Alle som har rett på erstatning får det. "

Forbrukerdirektøren håper Norwegian tar lærdom av denne hendelsen:

- Det er et steg i riktig retning og positivt at Norwegian tar ansvar. Så neste steg nå må være at de tar ansvar med en gang og gir forbrukerne det de har rett på uten at forbrukeren må gå via Transportklagenemnda.