Nyheter

Parat: – Piloter tør ikke si ifra om feil

Ny EU-dom gjør det enda vanskeligere å si ifra, og det kan gå ut over flysikkerheten sier nestleder i fagforeningen Parat.

FRYKTER: Innleide piloter frykter å si ifra om feil, og ny EU-dom kan gjøre det enda vanskeligere.
 Foto: NTB scanpix
FRYKTER: Innleide piloter frykter å si ifra om feil, og ny EU-dom kan gjøre det enda vanskeligere. Foto: NTB scanpix

Det var NRK som omtalte saken først.

En ny EU-dom som kom i september i år slår fast at passasjerer nå også har rett på erstatning etter tre timer dersom forsinkelsen gjelder tekniske problemer på flyet. Slik har det ikke vært tidligere.

– De tør ikke si ifra om feil

– Med dagens situasjon, hvor mange piloter er innleide på kortere kontrakter, så er det klart at det er vanskeligere å si ifra om feil som vil gi store utgifter for flyselskapet de jobber for i form av erstatning, sier nestleder i Parat, Vegard Einan til P4.

Han sier at det nå er så rift om de ledige pilotjobbene at noen også betaler av egen lomme for å bli ansatt.

– Og da er det klart at denne dommen vil gjøre det vanskeligere å si ifra om teknisk feil, sier Einan.

Parat organiserer omkring 1000 piloter i Norge og Skandinavia.

– Vi vet om piloter, spesielt innleide, som vegrer seg for å si ifra om feil som burde vært sagt ifra om, sier han.

– Flere rapporterer feil på vei inn enn ut

Norsk Flyteknikerorganisasjon organiserer flyteknikerne, og de ser nå en trend når de ser på rapportene som de får fra sine medlemmer.

– Det rapporteres faktisk flere feil på tur inn enn ut, sier Andreas Sundt i Norsk Flyteknikerorganisasjon.

– Ikke alle flyplasser har egne flyteknikere, og da kan det ta svært lang tid å rette opp en liten feil som på en annen flyplass kun hadde tatt noen få minutter, avslutter han.

– Bare dette i seg selv er jo en grunn til at man bør følge nøye med på utviklingen og følge den videre, sier Einan i Parat.