Bør du tøye ut etter trening?

Sommertemperaturene banker på døra og stadig flere tar frem joggesko og sykler. Men, når treningen er over, må du tøye ut?

LØPER I SOLNEDGANG: Sola varmer igjen og det er stadig flere som
LØPER I SOLNEDGANG: Sola varmer igjen og det er stadig flere som "nyter" en løpetur, men må du tøye ut etterpå? Foto: Shutterstock

Det er gjort mange undersøkelser om temaet og «ekspertene» er uenige, men en norsk undersøkelse fra noen år tilbake gir et tydelig svar.


Det er ikke større risiko for skader om du dropper tøyingen.

2377 fysisk aktive mennesker (personer som trente hardt minst en gang i uken) deltok i studien som gikk over 12 uker i 2008, skriver Kondis.no. Deltagerne var over 18 år og drev med løping, sykling, trente på helsestudio osv.

Gruppen ble det i to. Den ene halvdelen tøyde både før og etter trening, mens den andre halvdelen fikk forbud mot å tøye.

Etter tre måneder viste resultatene altså at det ikke var noen forskjell på gruppene i antall skader, men at det er en marginal fordel å tøye for å unngå å bli støl.

Er det da noen vits i å tøye ut?

– Det er tidkrevende å tøye i forbindelse med fysisk aktivitet. Det må være opp til den enkelte å avgjøre om det er verdt innsatsen, sier Gro Jamtvedt i Kunnskapssenteret til forskning.no