STILLE: Vi sitter over 60 prosent av tiden vi er våkne - det er ikke bra for kroppen.
STILLE: Vi sitter over 60 prosent av tiden vi er våkne - det er ikke bra for kroppen. Foto: Shutterstock
Det er ikke alle som er så heldige at fysisk aktivitet er en naturlig del av arbeidsdagen. For de fleste av oss blir det fort åtte timer på rompa foran skjermen på jobb, og det er ikke alltid like lett å komme seg ut av sofaen når man har kommet hjem heller.

En gjennomsnittlig, voksen nordmann bruker over 60 prosent av våken tid i ro eller stillesittende, viser målinger fra Helsedirektoratet. Nærmere 40 minutter av hver time blir brukt sittende, og dette er på ingen måte bra for oss. 

– Tidligere studier har vist at mange timer med stillesitting øker risikoen for type 2-diabetes, hjerte- og karsykdom og for tidlig død. Om man sitter stille mer enn åtte timer per dag så bør man være fysisk aktiv i minst en time hver dag, forteller professor ved Norges Idrettshøyskole, Ulf Ekelund til P4. 

For mange er ikke de lange sitteøktene frivillig, men heldigvis er det mulig å gjøre en vanlig arbeidsdag mer aktiv med enkle grep. Ved å bryte opp sittetiden med små pauser får du en langt større helsegevinst enn hvis du ikke gjør det.

«Blant voksne er det vist at et par minutters regelmessige aktive avbrekk fra tv-titting, pc-bruk og annen langvarig stillesitting har positiv effekt på parametere som blodsukker- og insulinnivå», skriver Helsedirektoratet på sine nettsider.

– Man bør bruke alle muligheter man har til å øke den fysiske aktiviteten. Ta trappen i steden for rulletrapp eller heis. Gå eller sykle til jobben i steden for å ta bilen. Bruker du buss til jobb, gå av to holdeplasser for tidlig og spaser det siste stykket, råder Ulf Eklund. 

Sitte på ball
ANDRE BALLER: Ved å sitte på en ball bruker man andre muskler i kroppen og får på den måten variert en stillesittende hverdag. Foto: Shutterstock


Stort problem
Vår hverdag har de siste årene blitt for lite aktiv og det gir dårlige resultater når det kommer til helsa. I aldersgruppen 20–64 år ser man at kun 34 prosent av kvinnene og 29 prosent av mennene oppfyller Helsedirektoratets minimumsanbefaling for fysisk aktivitet, viser tall fra direktoratet. 

Men hvorfor er det egentlig så farlig å sitte stille?

– Stillesitting og høyere grad av inaktivitet er forbundet med høyere blodfett, lavere insulinfølsomhet, høyt blodtrykk, nedsatt arbeidskapasitet og ofte bukfedme. Alt dette er velkjente risikofaktorer for en hel rekke sykdommer, forklarer Ulf Ekelund.

En kanadisk undersøkelse viste at hvis du sitter for mye spiller det ingen rolle at du også trener mye. De som satt mest hadde 50 prosent større fare for å dø i den perioden de ble fulgt opp enn de som satt minst, medregnet faktorer som alder, røyking og øvrig fysisk aktivitetsnivå, konkluderte forskerne.

Dette er ikke Ulf Eklund helt enig i. Han mener det fremdeles er uklart hvilken effekt, og hvor mye aktivitet som kreves for å motvirke sammenhengen mellom stillesitting og tidlig død. 

– Vår studie, som baserer seg på mer enn en million kvinner og menn, viste at de som var aktive i litt mer enn en time hver dag ikke hadde noen økt risiko for tidlig død, selv om de satt stille mer enn åtte timer om dagen, forteller han.  

LES OGSÅ: Ekspert avslører: Slik blir du kreativ på jobb

5 tips for å sitte mindre stille på jobb
1. Ta pauser fra skjermen, gå rundt i lokalet, hent vann og kaffe med jevne mellomrom

2. Skaff kontormøbler som oppfordrer til endrede stillinger; heve-senke-pult og regulerbare stoler

3. Stå og gå når du bruker telefonen

4. Ha møter stående (da er de også ofte mer effektive)

5. Kjøp inn alternative stoler, som for eksempel gymballer

Flere kanaler