Sigurd Solberg (t.v.) og Kristoffer Reppen i Atyp trenger bare å tenke på strøm når de lager radiospotter for Hafslund Strøm. Juryen likte spottene så godt at det ble Sølvmikk i juni
Sigurd Solberg (t.v.) og Kristoffer Reppen i Atyp trenger bare å tenke på strøm når de lager radiospotter for Hafslund Strøm. Juryen likte spottene så godt at det ble Sølvmikk i juni Foto: Atyp

Hafslund Strøm og McDonald's best på radio i sommer

Årets radiosommer ble god, og nå er også sommerens beste radiospotter kåret. Seieren gikk til Atyp og NORD DDB for deres radiokampanjer for henholdsvis Hafslund Strøm og McDonald's.
Sommeren er på hell, Sølvmikken-juryen er tilbake på jobb og den første oppgaven etter ferien var å stemme fram de beste radiokampanjene i juni og juli. I juni var det en kampanje fra Hafslund Strøm basert på en indre monolog (strøm of consciousness?) som ble vinneren. 

Juryen forklarer det slik i sin begrunnelse: - Strøm er kjedelig, det er vi enig i, men disse spottene for Hafslund Strøm er skikkelig morsomme! Godt skrevet og godt spilt ut, og juryen setter pris på de fine observasjonene av det indre liv. Gratulerer så mye med førsteplassen i juni!

Spottene er produsert av Både Og Radiobyrå, og det er er Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen som er kreativt team i Atyp på vinnerjobben. De synes det er stas å vinne Sølvmikken for juni, ikke minst fordi de også gikk til topps i mai (for Discovery).

– Dette var jo kjempehyggelige nyheter! Selv om vi ikke pleier å tenke på strøm siden vi selvfølgelig er fornøyde strømkunder, så må vi jo tenke litt på det akkurat nå. Og da tenker vi også på de blide og positive folka hos Hafslund Strøm som virkelig fortjener denne sølvmikken. Veldig gøy!

McDonald's best på radio i juli
NORD DDB
Thomas Eltvik (t.v.) og Torstein Skogedal i NORD DDB får Sølvmikken i juli for sin McDonalds's-kampanje. Foto: NORD DDB


I juli ble det nok en pris som resultat av samarbeidet mellom NORD DDB og oppdragsgiveren McDonald’s. Denne gangen handlet det om å få kundene til å bestille mat med McDonald’s-appen og å hente bestillingen i Drive Thru. 

Målet var kjennskap og prøving av mobilbestilling hos McDonald’s, og med en ny hjemmesommer og mange på tur langs veien ble radio et naturlig valg i miksen for å treffe målgruppen i fellesferien. 

Hege Bergland Ebbestad, Media & CustomerExperience Manager i McDonald's Norge, er veldig fornøyd med radiokampanjen i sommer. 

- Radio som medie sammen med kreative og produktnære spotter gjorde at vi fikk både dekningen og oppmerksomheten vi ønsket, og vi har fått en fantasisk start på vår mobilbestillingstjeneste, sier hun.

Sølvmikkjuryen er helt enig i at dette var en svært godt utført radiokampanje, og uttaler: - Denne månedens førsteplass går til McDonald's! Du vet, den hamburgerkjeden du bruker til å spille Wordfeud og facetimer besteforeldre med. Man har kanskje hørt at man kan putte diverse merkevarer i lomma før, men det er helt greit når man får høre det på denne morsomme og smått absurde måten, som også gjør det (veldig) tydelig at du kan bestille mat på mobilen.

Kreativt team på jobben er Thomas Eltvik og Torstein Skogedal, som har følgende kommentar til 1. plassen:

– Det var veldig hyggelige nyheter som tikka inn på mailen på McDonald’s-en. Og så vil vi gjerne skryte av Sagveien som gjorde en kjempejobb, og av McDonald’s som alltid sikter høyt når de gir oss briefer.

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.
Flere kanaler