Babyshop brukte radio som annonsekanal og økte salget med 20%.
Babyshop brukte radio som annonsekanal og økte salget med 20%.

Babyshop økte omsetningen med 20% på annonserte merkevarer med radio

Babyshop ville ha flere folk inn i sine fysiske butikker i Norge og valgte radio som annonsekanal. Dermed traff de småbarnsfamilier og forbrukere tett opp til kjøpsøyeblikket, og resultatet ble 20% økning i salget av merkevarene Stoy, Jox og Buddy & Hope.
  • PRODUKT: Utstyr til barn
  • KAMPANJEPERIODE: Uke 49 og 50, 2021
  • KAMPANJETRYKK: 122,6 GRP
  • PRODUKSJONSBYRÅ: Krypton
RADIOSPOTTER
Babyshop er faghandelen som har spesialisert seg på alt av klær og utstyr til barn. Etter gjenåpningen av et korona-stengt samfunn ønsket de å få opp trafikken til butikkene sine, og dessuten øke salget av merkevarene Stoy, Jox og Buddy & Hope. 

For Babyshop var det viktig å velge en mediekanal som treffer forbrukeren tett opp mot kjøpsøyeblikket, og i tillegg nå sin viktigste målgruppe. Valget falt da på P4-gruppens kanaler, ettersom én av de sterkeste målgruppene er småbarnsfamilier (P4-gruppen har 55% ukentlig dekning i målgruppen personer over 30 år som har barn under 18 år. Kilde: Nielsen PPM 2021).

Babyshop rullet først ut sin julekampanje ved hjelp av egne kanaler fire uker før radio-kampanjen ble hektet på. Til tross for ny nedstenging av samfunnet et par dager inn i radio-kampanjeperioden endte Babyshops butikker opp med 20% økt omsetning av de annonserte merkevarene fra radio-kampanjens start og fram til julaften, målt opp mot de foregående fire ukene.

«Vi fikk bekreftet vår antagelse om at radio treffer målgruppen vår godt, og at vi med radiospotter klarer å trigge disse til å besøke våre fysiske butikker. 20% økning i salget av de annonserte merkevarene bekrefter dette»

Lotte Knudsen, Trade Coordinator Norway & Sweden, Babyshop Group

Radiolyttingen er på sitt høyeste i perioden fra tidlig morgen og helt frem til butikkene stenger. Dette sammenfaller bra med ønsket om å treffe målgruppen nær kjøpsøyeblikket.   

Radio og kjøpsøyeblikk
Bildet viser hvordan dekningen i prosent på radio og folks handlemønster nærmest sammenfaller i tid. Aksen til venstre viser kjøpsøyeblikk og aksen til høyre viser radiolytting. Kilde: Kantar 24t høst -21 og Nielsen PPM okt. -21.

Flere kanaler