ULIK HASTIGHET: Hvorfor går ikke alltid trinnene og det sorte båndet i rulletrappen i samme fart?
ULIK HASTIGHET: Hvorfor går ikke alltid trinnene og det sorte båndet i rulletrappen i samme fart?
Du har sikkert opplevd det. Du står i rulletrappen, og gradvis må du lene deg lenger og lenger fremover, fordi båndet du holder i går fortere enn trinnene. Hvorfor er det slik?

Stikkordene er slitasje og kalibrering. I utgangspunktet skal trinnene og det sorte båndet bevege seg like raskt, men over tid kan friksjon bidra til slitasje i drivverket. Denne slitasjen fører til en liten forskjell i utvekslingen, og en kalibrering må til for å unngå hastighetsforskjell. Det er den samme motoren som driver både trinnene og og båndet.

En eventuell hastighetsforskjell har med andre ord ingen bevisst hensikt, men skyldes manglende justering.

Rulletrappfakta:
  • En typisk rulletrapp har en motoreffekt tilsvarende 100 hestekrefter.
  • Hastigheten på en standard rulletrapp varierer fra 25 til 55 meter pr minutt.
  • En rulletrapp kan frakte mer enn 10.000 personer pr time, mange ganger flere enn hva en personheis klarer.
  • Rulletrappen ble patentert og av amerikaneren Jesse W. Reno i 1892.


Saken fortsetter under bildet.

Rulletrapp2
Kjøpesenteret Macy's i New York kan skryte av en rulletrapp fra 1927 som fortsatt er i bruk. Foto: PlusMinus

Eldste rulletrapp
Norges første rulletrapp ble installert hos Steen og Strøm varemagasin i Oslo. På 1950-tallet var dette en attraksjon. Rulletrappen gikk kun fra første til annen etasje. Den gikk kun opp. Ned måtte man finne seg i å ta den vanlige trappen.

Verdens første offentlige demonstrasjon av en rulletrapp fant sted under verdensutstillingen i Paris i 1900. Det var Otis Elevator Company som stod bak demonstrasjonen, som sikret dem førstepremie ved utstillingen. Den eldste rulletrappen som fortsatt er i bruk er fra 1927, og befinner seg i kjøpesenteret Macy's i New York.

Kilde: Howitworks.com

Flere kanaler