SNUSBÅND: «Stopptober»-kampanjen får stor oppmerksomhet i sosiale medier.
SNUSBÅND: «Stopptober»-kampanjen får stor oppmerksomhet i sosiale medier. Foto: Skjermdump
Myndighetene går nå alternativt til verks for å få folk til å slutte med snus.

I forbindelse med kampanjen «Stopptober» har Helsedirektoratet lagt ut en videosnutt av det flunkende nye «Snusbåndet», som rent fysisk skal forhindre at folk får lagt inn en snus.

– Vi ville tenke litt utenfor boksen, og kom opp med morsomme ideer til hva som kunne fungert som en morsom kampanje. Helsedirektoratet blir ofte beskyldt for å komme med pekefingre om hva som er rett og galt, og nettopp derfor ville vi gjøre noe helt nytt som bare var morsomt, sier divisjonsdirektør Linda Granlund til Dagbladet.

«Det er lett å ta på, og det attraktive designet gjør at snusbåndet kan brukes hjemme», skriver direktoratet i videoen.

Responsen har ikke latt vente på seg. 

I skrivende stund har Facebook-videoen over 3 millioner visninger, og blant dem er mange tobakksglade svensker - som tydeligvis har fått snusen i kampanjen.

Se videoen her:

Flere saker

- Kan bli krise i eldreomsorgen - Det er en potensiell krise for eldreomsorgen at to av tre helsefagarbeidere jobber deltid. Onsdag 17.07 2019
Flere kanaler