BARE Å HIVE INNPÅ; Ihvertfall om man skal ha et langt liv ifølge forskerne.
BARE Å HIVE INNPÅ; Ihvertfall om man skal ha et langt liv ifølge forskerne. Foto: Shutterstock
Dårlige nyheter for deg som akkurat har klart å karre deg opp på det anbefalte 5 om dagen-nivået; 

Du bør spise det dobbelte!

En studie utført ved Imperial College i London, som DN blant annet har omtalt, mener nemlig at om du skal ha et langt liv bør du få ned 10 porsjoner frukt og grønt. Hver dag. En porsjon regnes her for å være rundt 80 gram frukt eller grønnsaker. Dette tilsvarer omtrent en liten pære, en liten banan eller noen spiseskjeer erter. 

Artikkelen fortsetter under bildet
Brokkoli
SNACK?; Med en liten rømme- eller kesamdip så er dette en av 10 om dagen! Foto: Shutterstock

Restultatene er publisert i anerkjente International Journal of Epidemiology; 

Om vi sammenligner med en person som ikke spiser NOE frukt eller grønt så vil 200 gram frukt og grønt per dag senke risikoen for hjertesykdom med 13 prosent, og kreftrisikoen går ned med 4 prosent. 

For en person som da spiser 800 gram frukt og grønt daglig er tallene enda mer positive. 200 gram frukt og grønt senker hjertesykdomsrisikoen med 28 prosent, og kreftfaren med 13 prosent. 

Helt på druen
LØRDAGSKOS; På tide å bytte ut nachos, smågodt og chips? Foto: Shutterstock

Flere saker

P4s Sommerturné
P4s Sommerturné Tirsdag 18.06 2019
Rekordfå unge jenter får barn
Rekordfå unge jenter får barn Tirsdag 25.06 2019
Flere kanaler