VINNER: Coop tar steget helt opp på toppen av Ipsos sin omdømmeundersøkelse. Her fra en Coop Prix-butikk i Oslo.
VINNER: Coop tar steget helt opp på toppen av Ipsos sin omdømmeundersøkelse. Her fra en Coop Prix-butikk i Oslo. Foto: NTB scanpix
Coop passerer Tine, NRK og Vinmonopolet - og går helt til topps på Ipsos' omdømmeundersøkelse for norske bedrifter i 2018.

– Dette er en helt fantastisk tilbakemelding å få. Våre ansatte står på hver eneste dag for at kundene, som også er våre medeiere, skal ha gode handleopplevelser. Våre egne målinger den siste tiden har også vist rekordhøy kundetilfredshet for flere av våre kjeder. Ingen ting er bedre og gir en større giv i organisasjonen enn å få dette bekreftet i en omfattende undersøkelse der vi måles opp store, dyktige og svært godt likte aktører, sier konsernsjef i Coop Norge, Geir Inge Stokke.

Saken fortsetter under bildet

geir inge stokke
STOLT: Konsernsjef i Coop Norge, Geir Inge Stokke, er svært godt fornøyd med restultatene. Foto: Coop


I undersøkelsen svarer 84 prosent av de spurte at de har et ganske eller meget godt inntrykk av Coop. På de neste plassene følger Tine (82 prosent) og NRK (81 prosent).

«Coop har en sterk utvikling på hele 7 prosentpoeng fra et høyt nivå til84% med godt inntrykk, bare 6% har dårlig inntrykk av Coop», skriver Ipsos i en kommentar til P4.

Saken fortsetter under bildet
bedrifter
Foto: Ipsos


96 bedrifter er målt i undersøkelsen - som er gjennomført 27 år på rad.

Ipsos bemerker at også Reitangruppen, etter et par turbulente år, ser ut til å styrke omdømmet i befolkningen.

«I samme bransje finner vi også Reitangruppen som også har forbedretomdømmet sitt siste år, men fra et annet nivå, der andelen med dårlig inntrykker gått fra 35 % til 24 %. For å komplettere bildet; Norgesgruppen har i årstyrket andelen med godt inntrykk fra 49 % til 52 %. »

Meteorologer på topp
Når det gjelder norske etater, stikker Meteorologisk institutt (84%) av med førsteplassen - foran Kripos (77%) og politiet (76%).

Saken fortsetter under bildet
etater
Foto: Ipsos

Kreftforeningen topper
Den tredje og siste typen virksomhet som er målt, er organisasjoner.

Her ligger Kreftforeningen (80%) i toppen, med Leger uten grenser (79%) og Norges Røde Kors (79%) like bak.

LES OGSÅ: Her får du Norges beste hotellfrokost
org
Foto: Ipsos

Flere kanaler