I LUFTA: Mange flyturer gikk raskere på 70-tallet enn de gjør i dag.
I LUFTA: Mange flyturer gikk raskere på 70-tallet enn de gjør i dag. Foto: Shutterstock
I takt med den teknologiske utviklingen skulle man tro at flyreisene, som så mye annet, tar stadig kortere tid.

Men på mange flyruter stemmer ikke dette, skal vi tro Expressen.

Halvannen time lenger
Ifølge avisen bruker du faktisk lenger tid på mange ruter nå om dagen – sammenlignet med samme strekning i 1977.

For 40 år siden tok for eksempel flyturen mellom New York og Houston 2,5 timer. I dag tar samme turen nesten 4 timer.

Flyr du mellom London og Edinburgh, bruker du ti minutter lenger tid enn for ti år siden, og flyr du mellom Madrid og Barcelona, har turen blitt om lag 20 minutter lenger.

Årsaken er først og fremst at drivstoffprisene økte kraftig for noen år tilbake. Flyselskapene fant derfor ut at de kan spare millioner ved å fly saktere – og dermed bruke mindre drivstoff.


Grønne innflyvninger
I tillegg er det et miljøaspekt. 

– Redusert hastighet underveis og i sluttfasen bidrar til mindre forbruk og færre utslipp. SAS har drevet med såkalt grønne innflyvninger i ti år, har informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS tidligere fortalt til Stavanger Aftenblad.

Han peker også på at økt flytrafikk gjør at det har blitt behov for å lage traseer på inn- og utflyvning, og dette kan gjøre at ruten blir lenger enn den var tidligere.


Flere saker

Vinn hjertestarter til ditt idrettslag
Vinn hjertestarter til ditt idrettslag Torsdag 22.08 2019
Flere kanaler