Foto: Shutterstock
Et britisk firma har funnet en noe annerledes tilnærming til problemet med at ansatte er borte «dagen derpå».

London-selskapet DICE, som jobber med billettsalg i musikkbransjen via apper og smarttelefoner, har nemlig gitt hver ansatt fire dager årlig som kan brukes til å være hjemme fra jobben etter en fuktig tur på byen.

Alt den ansatte trenger å gjøre, er å sende emojiene for «musikk», «øl» og «syk» til sjefen, Phil Hutcheon, så går fraværet på fyllesyk-kvota, skriver Metro.


Saken fortsetter under bildet
hangover
HANGOVER: De ansatte hos DICE kan bli hjemme med god samvittighet - fire ganger i året. Foto: Shutterstock

Stoler på hverandre
Ifølge Hutcheon setter firmaet pris på at de ansatte bruker tid på å bygge nettverk på sene kvelder, og han mener de beste avtalene ofte skjer etter en konsert.

– Vi stoler på hverandre og vil at folk skal være åpne om at de kanskje er ute på en livespilling. Det er ikke noe vits i å late som at man er syk, sier Hutcheon i en pressemelding, ifølge AFP.

Det er imidlertid ikke noe absolutt kriterium å ha vært full for å ha rett til å være hjemme. Det holder å ha vært sent ute i en musikksammenheng.

– De fleste av oss går på konserter hver kveld, og treffer mye folk i bransjen, forteller en av de ansatte, Oscar Nicholas.

22 milliarder
Britene sliter, i likhet med nordmenn, med høyt sykefravær som følge av stort inntak av alkohol.

Anslag viser at alkoholbruk koster det norske samfunnet 22 milliarder kroner hvert år. Mye av dette skyldes tapt produksjon og sykefrær, skrev E24 i 2013.


hangover
HJEMME: – Vi stoler på hverandre, sier sjefen i selskapet, Phil Hutcheon, om det nye tiltaket. Foto: Shutterstock

Flere kanaler