Foto: Shutterstock
Alle vet at vann er viktig for kroppen vår, men hvor mye trenger du egentlig å drikke hver dag?

Anbefalingene har vært sprikende de siste årene, men ifølge Norsk Helseinformatikk har EUs offisielle helsemyndighet, EFSA (European Food Safety Authority), følgende konkrete inntaksanbefalinger:

Kvinner: 2 liter hver dag
Menn: 2,5 liter hver dag
Ammende kvinner: 2,7 liter hver dag

Det påpekes at et høyere aktivitetsnivå, varmere klima eller sykdom, som oppkast og diaré, kan gjøre væskebehovet større.

Tidligere har imidlertid eksperter påpekt at den anbefalte mengden også kan komme fra andre kilder enn rent drikkevann.

– Deler av denne væsken kan komme fra fuktig mat du spiser, som kokt pasta, ris og frukt, har ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen uttalt til ABC Nyheter.

Saken fortsetter under bildet
vann
TØRST: Trener du, kan væskebehovet bli større, ifølge ekspertene. Foto: Shutterstock

God pekepinn
Et annet stort spørsmål er når man skal drikke.

I artikkelen fra Norsk Helseinformatikk påpekes det at tørste for de aller fleste er en mer enn god nok pekepinn på at kroppen trenger mer væske. 

Har du en fargeløs eller lys gul urin, er væskeinntaket ditt sannsynligvis godt nok – og du behøver ikke å «tvinge» i deg ekstra vann.

Det kan også være farlig å drikke for mye. Norske Marianne var døden nær etter at hun drakk flere liter vann i løpet av få timer.


Flere saker

- Kan bli krise i eldreomsorgen - Det er en potensiell krise for eldreomsorgen at to av tre helsefagarbeidere jobber deltid. Onsdag 17.07 2019
Flere kanaler