SLEKTNING?: En av verdens mest kjente skuespillere Brad Pitt, er kjent for sine blå øyne Foto: Reuters
Har du blå øyne, så har du, Brad Pitt og Taylor Swift noe til felles.

Dere er nemlig i slekt, skal vi tro Sience Daily.

Danske forskere oppdaget i en studie i 2008, at alle mennesker med blå øyne, stammer fra en felles opphavsmann, eller kvinne, som levde for mellom 6000 og 10.000 år siden.

Én av forskerne, Hans Eiberg, forteller til Science Daily at det på det tidspunktet i menneskets historie, skjedde noe som gjorde blå øyne mulig.

– Opprinnelig hadde alle mennesker brune øyne, men en genetisk mutasjon på OCA2-genet i kromosonene våre, resulterte i skapelsen av en «switch», som slår av muligheten til å produsere brune øyne, sa Eiberg.

Likt DNA beviser slektskap
Det er det såkalte P-proteinet som er med på å produsere melalin, som gir farge til hår, hud og øyne. Genet OCA2 programmerer P-proteinet, og er dermed med på å bestemme «fargefloraen» til oss mennesker.

Professoren sier at personer med blå øyne har arvet nøyaktig den samme «switchen» i DNA-et, og at det er det som gjør at forskerene kan slå fast at blåøyde mennesker er i slekt.

Flere saker