RÅD: Ekspertene mener nå at du bør sove 8,5 timer hver hver natt.
RÅD: Ekspertene mener nå at du bør sove 8,5 timer hver hver natt. Foto: Shutterstock
De siste årene har vi ofte fått høre fra forskerhold at 8 timers søvn er optimalt for kropp og helse. Men nå kan den etablerte «sannheten» stå for fall.

Forskere ved Penn State University i USA mener at det nye rådet bør være 8,5 timer, skriver magasinet Quartz.

Ferie-forsøk
Ifølge ekspertene sover man i gjennomsnitt 90% av tiden man ligger i sengen. Legger du deg når det er åtte timer igjen til vekkeklokken ringer, betyr det altså at du egentlig bare får litt over sju timers søvn.

Søvnforsker Daniel Gartenberg har følgende råd til de som lurer på om de får nok søvn:

– Når du er på ferie, kan du prøve å legge deg til vanlig tid. Så ser du når du våkner. Hvis du for eksempel våkner en time senere enn det du pleier, kan dette være et tegn på at du kanskje bør legge deg tidligere, sier forskeren.

– Hvis du ikke er stresset eller har en spesifikk tid du må stå opp, så faller du inn i din naturlige døgnrytme, og dermed ser du hvor mye søvn du faktisk trenger, forteller Gartenberg.

Ulike oppfatninger
Synes du den nye 8,5 timers-anbefalingen høres uoverkommelig ut, kan du trøste deg med rådene fra National Sleep Foundation fra 2015.

Her anbefales det at voksne mellom 26 og 64 år får 7-9 timers søvn, ifølge Forskning.no.

– Folk må ikke ta retningslinjene for bokstavelig. Hvis man sover mindre enn anbefalingene, og fungerer godt i dagliglivet, er ikke det noe å bli stresset for, sa søvnekspert og professor i psykologi ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen.


Flere saker

Må sørge for økt bemanning Hvis ikke forholdene for landets jordmødre bedres, vil det få alvorlige konsekvenser for de fødende. Fredag 16.08 2019
Flere kanaler