LEVER LENGRE: Ny forskning viser at et høyt inntak av frukt og grønt kan forlenge livet.
LEVER LENGRE: Ny forskning viser at et høyt inntak av frukt og grønt kan forlenge livet. Foto: Shutterstock
At det er bra for kroppen å få i seg frukt og grønt er ingen hemmelighet. Det er en god kilde til en rekke vitaminer og andre stoffer som er bra for kroppen. Men kan et høyt nok inntak faktisk gi et lengre liv?

Ja, hevder Dr. Dagfinn Aune, som har forsket på hvor mye frukt og grønt man bør innta i løpet av en dag. Det melder CNN

«Våre resultater viser at det er bra å spise fem porsjoner med frukt og grønt om dagen, men at 10 porsjoner om dagen er enda bedre», skriver Aune i studien.

Resultatene går med andre ord lenger enn det rådene fra norske helsemyndigheter, og WHO gjør. Ifølge Aune og de andre forskerne ved «Imperial College London» vil en dobling av det anbefalte inntaket føre til en markant redusering i risikoen for hjerteinfarkt, slag, kreft og tidlig død.

«Frukt og grønt har vist seg å redusere kolesterolnivåer og blodtrykk, samtidig som det virker positivt inn på blodårer og immunforsvaret vårt. For eksempel inneholder frukt og grønt mye antioksidanter som kan føre til mindre skade på DNAet, noe som igjen kan føre til lavere risiko for kreft», skriver Dagfinn Aune i forskningsrapporten. 


Betydelige tall
Ved å spise 10 frukt og grønt porsjoner om dagen minsker du risikoen for sykdom betraktelig. Tallene i studien viser at forskjellen mellom en person som ikke spiser frukt og grønt og en person som spiser ti om dagen er betydelige.

Høyt inntak av frukt og grønt vil gi 24 prosent mindre sjanse for hjertesykdom, 33 prosent mindre sjanse for slag, 13 prosent mindre sjanse for kreft og 31 prosent mindre sjanse for å dø for tidlig, står det i rapporten. 

Forskerne har også funnet ut av hvilke frukter og grønnsaker som har best effekt. Epler, pærer, sitrusfrukter, salat, brokkoli og kål er spesielt effektive for å motvirke slag, hjertesykdommer og for tidlig død. 

Grønne og gule grønnsaker, som spinat, paprika og gulrøtter skal være gode for å redusere kreftrisikoen. 


Kan gi helseproblemer
Det er dog ikke alle som er enige i studien til den norske forskeren, som til vanlig jobber ved Bjørknes Høyskole. 

Professor i ernæring ved «King's College London», Tom Sanders, har kritisert studien og mener det er umulig for folk å få i seg så mye som 10 porsjoner med frukt og grønt om dagen og at det ville gi en svært ubalansert diett. 

– De fleste mennesker spiser ikke mer enn en kilo mat om dagen så hvis du spiser 10 porsjoner med frukt og grønt har du kun igjen 200 gram til å bruke på annen mat, forklarer han til CNN. 

Sanders mener at det har veldig lite for seg å spise mer enn fem porsjoner om dagen.

– Det er de personene som kun spiser én porsjon for deretter å øke til tre som ser den største helsegevinsten. Å øke fra fem til ti har ingen stor effekt, mener han.


Flere saker

- Leger bør veie pasienter
- Leger bør veie pasienter Fredag 07.06 2019
Flere kanaler