FERDIG TRENT FØR MIDDAG: Å sykle til jobben er like effektivt som intense treningsøkter
FERDIG TRENT FØR MIDDAG: Å sykle til jobben er like effektivt som intense treningsøkter Foto: Shutterstock
Du trenger ikke å gyve på med beinharde treningsøkter på fritiden for å gå ned i vekt. Det viser en studie fra Universitetet i København.

Sykkel, trening og sofa
Studien delte 130 inaktive og overvektige personer i fire grupper.
 
- Den ene gruppen syklet til og fra jobb, gjennomsnittlig 14 kilometer om dagen.
- To grupper skulle trene fem dager i uka med varierende intensitet, en med høy og en med moderat intensitet.
- Den siste gruppa skulle gjøre akkurat som før. Holde seg i ro.

Etter et halvt år hadde deltakerne i sykkelgruppen redusert fettmassen med 4,2 kilo i forhold til kontrollgruppen.

Gruppen som trente med høy intensitet reduserte fettmassen like mye, mens gruppen som trente moderat gikk ned 2,6 kilo i fettmasse.

Sykkelpendling er dermed et soleklart valg hvis du vil være aktiv og gå ned i vekt, men sliter med å presse inn trening i en hektisk hverdag, sier forskerne, ifølge aktivtrening.com


Flere saker

– Personer som nekter å jobbe av religiøse årsaker skal ikke få stønad – Det er ikke akseptabelt at Nav gir penger til folk som ikke vil jobbe av religiøse grunner. Torsdag 30.07 2020
– Synd hvis minnesmerket ikke er på plass til neste år – Det er veldig synd hvis det nasjonale minnesmerket på Utøya ikke er på plass til tiårs-markeringen neste år. Fredag 31.07 2020
Flere kanaler