SINGELSHOPPING: Nå har også single fått sin egen handledag.
SINGELSHOPPING: Nå har også single fått sin egen handledag. Foto: Shutterstock
Selv om det ikke er mange årene siden «Black Friday» var et nytt konsept i Norge, har handledagen som alltid faller på den siste fredagen i november allerede etablert seg som den største enkeltstående handelsdagen i Norge.

Men nå er et nytt konsept klart for alle handleglade nordmenn, nemlig «Singles' Day».

Dagen feires 11. november hvert år, fordi datoen er sammensatt av fire ett-tall, noe som symboliserer singellivet. I Asia er det veldig mange single, og «Singles' Day» handler om å feire singeltilværelsen.

Tidligere ble dagen feiret som en Anti-Valentines Day. På verdensbasis er «Singles' Day» allerede større enn «Black Friday», mye på grunn av den kinesiske nettgiganten Alibaba som i fjor alene omsatte for 18 milliarder dollar på «Singles' Day», skriver Kampanje.


Shopping
SHOPPING: Det er uvisst om personer som ikke er single også får benytte seg av tilbudene på «Singles' Day». Foto: Shutterstock

God respons fra markedet
Denne uken lanserer både Elkjøp og konkurrenten Power «Singles' Day»-kampanje for første gang. Morten Mikkelsen i Elkjøp Norge og Lefdal sier til Kampanje at Lefdal testet ut en «Singles' Day»-kampanje allerede i fjor, men kun på nett. Responsen fra markedet var da så god at de ønsket å videreutvikle konseptet til en større salgskampanje i alle kanaler.

– En ny handelsdag vil kunne spre kundenes innkjøp over en større periode. Vårt inntrykk er at kundene våre benytter seg av disse dagene til å gjøre de oppgraderingene i hjemme sine som de uansett har planlagt, og at de får mulighet til å gjøre det til en billigere penge, sier Mikkelsen.

Kommunikasjonsdirektør Marianne Myhrer Kristiansen i Power sier til nettstedet at hun ikke vil sammenligne dagen med «Black Friday»

– Det er et helt annet konsept. «Black Friday» handler om å rydde butikken for å gjøre plass til julevarer. 

– Vi har også mange produkter som kan være med på å feire alt fra å være singel til å ha egentid, sier Myhrer Kristiansen.


Ikea går motsatt vei
Samtidig går møbel-giganten Ikea motsatt vei. Som en reaksjon på det store kjøpepresset har de lagt ut denne meldingen på sin Facebook-side:

«Vi synes Black Friday har gått litt av hengslene og vil heller slå et slag for å ta vare på det man allerede har. Derfor erstatter vi Black Friday med «Den store strammedagen».


I kommentarfeltet til videoen hyller folk valget til Ikea. Dette er noen av kommentarene:

«IKEA er smart. Vær som IKEA.»

«HEIA IKEA! Håper mange følger deres eksempel.»


«Jeg elsker altså denne kampanjen.»


Flere saker

Marie Fredriksson er død Den svenske popsangeren Marie Fredrisson er død, 61 år gammel. Tirsdag 10.12 2019
Flere nordmenn ber om hjelp til julefeiringa Stadig flere nordmenn ber om hjelp til julefeiringa. Fredag 13.12 2019
Flere kanaler