SINGELSHOPPING: Nå har også single fått sin egen handledag.
SINGELSHOPPING: Nå har også single fått sin egen handledag. Foto: Shutterstock
Selv om det ikke er mange årene siden «Black Friday» var et nytt konsept i Norge, har handledagen som alltid faller på den siste fredagen i november allerede etablert seg som den største enkeltstående handelsdagen i Norge.

Men nå er et nytt konsept klart for alle handleglade nordmenn, nemlig «Singles' Day».

Dagen feires 11. november hvert år, fordi datoen er sammensatt av fire ett-tall, noe som symboliserer singellivet. I Asia er det veldig mange single, og «Singles' Day» handler om å feire singeltilværelsen.

Tidligere ble dagen feiret som en Anti-Valentines Day. På verdensbasis er «Singles' Day» allerede større enn «Black Friday», mye på grunn av den kinesiske nettgiganten Alibaba som i fjor alene omsatte for 18 milliarder dollar på «Singles' Day», skriver Kampanje.


Shopping
SHOPPING: Det er uvisst om personer som ikke er single også får benytte seg av tilbudene på «Singles' Day». Foto: Shutterstock

God respons fra markedet
Denne uken lanserer både Elkjøp og konkurrenten Power «Singles' Day»-kampanje for første gang. Morten Mikkelsen i Elkjøp Norge og Lefdal sier til Kampanje at Lefdal testet ut en «Singles' Day»-kampanje allerede i fjor, men kun på nett. Responsen fra markedet var da så god at de ønsket å videreutvikle konseptet til en større salgskampanje i alle kanaler.

– En ny handelsdag vil kunne spre kundenes innkjøp over en større periode. Vårt inntrykk er at kundene våre benytter seg av disse dagene til å gjøre de oppgraderingene i hjemme sine som de uansett har planlagt, og at de får mulighet til å gjøre det til en billigere penge, sier Mikkelsen.

Kommunikasjonsdirektør Marianne Myhrer Kristiansen i Power sier til nettstedet at hun ikke vil sammenligne dagen med «Black Friday»

– Det er et helt annet konsept. «Black Friday» handler om å rydde butikken for å gjøre plass til julevarer. 

– Vi har også mange produkter som kan være med på å feire alt fra å være singel til å ha egentid, sier Myhrer Kristiansen.


Ikea går motsatt vei
Samtidig går møbel-giganten Ikea motsatt vei. Som en reaksjon på det store kjøpepresset har de lagt ut denne meldingen på sin Facebook-side:

«Vi synes Black Friday har gått litt av hengslene og vil heller slå et slag for å ta vare på det man allerede har. Derfor erstatter vi Black Friday med «Den store strammedagen».


I kommentarfeltet til videoen hyller folk valget til Ikea. Dette er noen av kommentarene:

«IKEA er smart. Vær som IKEA.»

«HEIA IKEA! Håper mange følger deres eksempel.»


«Jeg elsker altså denne kampanjen.»


Flere saker

Vinn TV-pakke verdt 50.000,-
Vinn TV-pakke verdt 50.000,- Mandag 30.03 2020
Christers luksuspizza
Christers luksuspizza Fredag 03.04 2020
Flere kanaler