Foto: Shutterstock
«Hashtaggen», eller emneknaggen på norsk, har blitt en naturlig del av folks liv på sosiale medier.

Men det er faktisk bare 10 år siden den først ble brukt slik den fungerer i dag.

23. august 2007 postet Google-designeren Chris Messina en melding på Twitter der han kom med ideen.


Ifølge Tek.no, som først omtalte saken i Norge, tente ikke Twitter på hashtaggen umiddelbart. De skal ha ment at noe sånt var for nerder, og at det ikke ville slå an på bred basis.

– En del av dagligtalen
Først to år senere, i 2009, skjønte Twitter at de hadde gjort en feil – og la inn automatiske lenker på hvert ord som hadde en emneknagg foran seg. Dermed ble det mulig å søke opp alle andre som hadde tvitret om samme tema.

Senere har også andre sosiale medier, som Instagram og Facebook, tatt den i bruk.

– Fra den første bruken for 10 år siden, har emneknaggen vokst til å bli en del av dagligtalen over hele verden, og den brukes 125 millioner ganger på Twitter hver dag, sier Twitter-sjef i Storbritannia, Dara Nasr, til Metro.


Flere kanaler