TRØTT: Sover du dårlig? Her er fem enkle tips for å sove bedre.
TRØTT: Sover du dårlig? Her er fem enkle tips for å sove bedre. Foto: Shutterstock

De fleste av oss har vært på jobb i noen uker etter sommerferien, men for mange kan det fortsatt være vanskelig å finne tilbake til døgnrytmen. 

Vi har derfor samlet fem tips som gjør at du forhåpentligvis sover bedre utover høsten.

Her er listen:

1. Sett på alarmen for når du skal legge deg
I stedet for å sette på alarm for når du skal våkne, kan du sette en alarm for når du skal gå og legge deg. Det er lett å glemme klokka når vi sitter og sturer foran tv-en, så det å ha et tidspunkt for å legge seg, vil forbedre døgnrytmen og søvnen.

2. Fysisk aktivitet
Dette kommer kanskje ikke som et sjokk, men fysisk aktivitet kan utgjøre en stor forskjell på hvor godt du sover. Det er ikke mye som skal til; bare et par minutter hver dag kan ha innvirkning på søvnen din. Men ikke gjør det for nær leggetiden, for da reagerer vi med å bli energiske igjen – og kanskje blir det vanskeligere å sovne.

LES OGSÅ: Sover du på høyre side av sengen? Da bør du vurdere å bytte

Saken fortsetter under bildet

Fysisk aktivitet
BEVEGELSE: Det å være i fysisk aktivitet vil hjelpe på søvnen. Foto: pixabay


3
. Ha to enkeltdyner i en dobbelseng
Deler du seng med noen, kan det være lurt å ha to enkle dyner/dynetrekk i stedet for én dobbel. Både fordi du kan sove uavbrutt og uforstyrret når den andre stjeler dyna, men du kan også bruke den typen sengetrekk som passer dine behov, skriver Huffington Post.

4. Bruk senga til det den er ment for
Det er mange som bruker senga som et sted for å slappe av, se film eller lese. Men hvis man bruker senga til andre ting enn å sove, kan det virke mer distraherende enn avslappende. Prøv å minimalisere tida du bruker i senga på andre ting enn å sove. 

5. Ikke stress med å få nok søvn
Med dette mener vi ikke at man ikke skal tenke på hvor mye søvn man får, men at man ikke bør stresse med hvor lite søvn du får. Desto mer du stresser og tenker, desto vanskeligere er det å få ordentlig søvn.

LES OGSÅ: Derfor bør du ha på sokker når du skal sove


Flere kanaler