FRISK OG RASK: Det er ikke store endringene som skal til i hverdagen din, men resultatet kan være et langt og godt liv.
FRISK OG RASK: Det er ikke store endringene som skal til i hverdagen din, men resultatet kan være et langt og godt liv. Foto: Shutterstock
Noen dager vil man kun slenge seg på sofaen med TV-serien foran seg, godteriet i umiddelbar nærhet og fullstendig uten planer om å reise seg igjen med det første. Men for å kunne gjøre det er det greit å ta noen sunne grep som veier opp for de litt mer usunne. 

Huffington Post har skrevet om små endringer, du enkelt kan gjøre i din hverdag, som vil gi deg et lengre og bedre liv. Det er ingen grunn til å vente, begynn allerede i dag.  

1. Dropp skjermer i senga
Søvn er viktig for en god helse. Det har vært diskutert om lyset fra skjermer gjør at du blir mer våken og forskerne er ikke helt enig med seg selv, men det som er helt sikkert er at hjernen ikke får roet seg ned hvis det siste du gjør før du skal sove er å sjekke mail eller Facebook. 


2. Reis deg hver 20. minutt
I dag er det mange av oss som har svært stillesittende jobber og sitter du stille i åtte timer om dagen bør du være aktiv i minst en time for å unngå plager. 

– Tidligere studier har vist at mange timer med stillesitting øker risikoen for type 2-diabetes, hjerte- og karsykdom og for tidlig død, har Ulf Ekelund, professor ved Norges Idrettshøyskole, tidligere uttalt til P4

Helsedirektoratet skriver på sine nettsider at et par minutters regelmessige aktive avbrekk fra stillesitting har positiv effekt på blant annet blodsukkeret. Det kan derfor være lurt å reise seg og vandre litt rundt på jobben hvert 20. minutt. 

Saken fortsetter under bildet
Stående arbeid
REIS DEG: Ved å droppe stolen hvert 20. minutt og jobbe stående eller vandre litt rundt gjør du underverker for helsen din. Foto: Shutterstock



3. Kutt ned på sukkerinntaket
Dette er lettere sagt enn gjort ettersom det er veldig mange matvarer som inneholder sukker. Et godt tips kan være å lage så mye som mulig av maten du spiser fra bunnen av, på den måten vet du akkurat hva den inneholder og unngår unødvendig sukker. 

4. Ta lunsjpause hver dag
En tørr brødskive på pulten eller en energibar på vei inn i et møte telles ikke som lunsj. Kom deg vekk fra pulten din, sett deg ned og ta deg tid til å være sosial og nyte maten. Dette vil gi deg bedre fokus gjennom resten av arbeidsdagen og et bedre arbeidsmiljø. 

5. Ta trappene
Ikke alltid like fristende, men veldig lurt. Ved å ta enkle grep kan du øke den tiden du er aktiv i løpet av et døgn og det vil kroppen din takke deg for.

– Man bør bruke alle muligheter man har til å øke den fysiske aktiviteten. Ta trappen i steden for rulletrapp eller heis. Gå eller sykle til jobben i steden for å ta bilen. Bruker du buss til jobb, gå av to holdeplasser for tidlig og spaser det siste stykket, råder professor ved Norges Idrettshøyskole Ulf Eklund. 

Saken fortsetter under bildet
Middagsselskap
LYKKE: Det å være sammen med familie og venner og ha nære forhold til disse menneskene er viktig for din egen helse. Foto: Shutterstock



6. Vær sammen med venner og familie
Gode venner er en av nøklene til et langt og lykkelig liv, mener mange forskere, og hva er vel bedre enn det.

«Mennesker som har et nært forhold til sin familie og venner har større sannsynlighet for å leve lenger enn mennesker som er isolerte og ensomme», har Dr. Michael Craig Miller skrevet i en artikkel i Chicago Tribune


Flere saker

- Historisk stor sak Politiet har i dag pågrepet en tiende person i det de kaller en historisk stor sak om seksuelt misbruk av hunder. Onsdag 23.09 2020
Setter inn flere tiltak mot muslimhat Økt fokus på diskriminering av muslimer i skolen og registrering av hatkriminalitet hos politiet. Onsdag 23.09 2020
Flere kanaler