TRENING: Har det noe å si når på døgnet du trener?
TRENING: Har det noe å si når på døgnet du trener? Foto: Shutterstock
Noen synes trening om morgenen er en god start på dagen, mens andre liker best å avslutte dagen med en treningsøkt. Men hva er mest effektivt – eller har det egentlig noe å si?

Det finnes lite forskning som kan si noe om hva som får best effekt. Men forskningen som finnes, viser generelt til små forskjeller, uavhengig av hva man trener, skriver Dagens Næringsliv.

– Noen er morgenfugler og andre liker å trene på kvelden. Rent fysiologisk er nok kroppen litt mer i gang på kvelden, blant annet fordi kroppstemperaturen er litt høyere enn på morgenkvisten, sier fysiolog og forsker ved Oslo universitetssykehus Aker, Jonny Hisdal, til avisen.

– Men jeg er usikker på om dette har noen som helst betydning for treningsutbyttet.

LES OGSÅ: Er du allergisk mot trening?

Marginale forskjeller
– Det nok litt sprikende resultater på effekten.

Det sier Truls Raastad, professor i seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole (NIH).

Men en studie han har vært involvert i viser at de som trente styrke på ettermiddagen hadde en noe bedre effekt enn de som trente samme økt på morgenen.

– Men forskjellene var så marginale, og effekten av styrketreningen var så god uansett når man trente, at det nok heller koker ned til når på døgnet man trives med å trene, sier han til DN.

Saken fortsetter under bildet.
trening
VIKTIG: Forskerne mener at det viktigste er at du tar deg tid til å trene, uavhengig av når på døgnet det er. Foto: Shutterstock

Viktigst at man trener
Henning Ofstad Ness, lektor i idrettsfag og doktorgradsstipendiat ved NTNU, mener at det som taler for sen styrketrening, er at aktivitetene tidligere på dagen kan ses på som en slags oppvarming før økta.

Aktive dager der man får brukt kroppen vil nemlig kunne smøre ledd og øke bevegeligheten i muskler og sener.

– Dette kan man selvsagt også få til om morgenen dersom man varmer opp variert og grundig, sier han og legger til at det aller viktigste med trening, er at man faktisk trener. 

– Og hvis man har tid, og liker best å trene om morgenen, så bør man gjøre det. Og motsatt hvis man er et kveldsmenneske, sier han til Dagens Næringsliv.


Flere saker

- Leger bør veie pasienter
- Leger bør veie pasienter Fredag 07.06 2019
Flere kanaler