BIK BOK: Kleskjeden har rundt 200 butikker i Norge, Danmark, Sverige, Finland og Østerrike. Her fra butikken på Karl Johan i Oslo.
BIK BOK: Kleskjeden har rundt 200 butikker i Norge, Danmark, Sverige, Finland og Østerrike. Her fra butikken på Karl Johan i Oslo. Foto: NTB scanpix
Hvert år deler ungdomsorganisasjonen Press ut prisen Gullbarbien. Men i motsetning til andre priser, er dette en pris ingen ønsker å motta.

Prisen deles nemlig ut til den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst – gjennom ensidige skjønnhetsidealer, gammeldagse kjønnsroller og unødvendig seksualisering. Og i år gikk prisen til Bik Bok.

Det er klart etter at over 18.000 ungdommer har talt. Nå ber Press kleskjeden om å skjerpe seg.


Ensidige idealer
Ungdomsorganisasjonen skriver i en pressemelding at Bik Bok utmerket seg gjennom fjoråret som en versting fordi de fremstilte svært ensidige idealer for å selge klær til unge jenter. Press mener at Bik Bok i fjor hadde store reklameplakater som var umulig å unngå i bybildet, og at reklamene rettet seg mot en ung målgruppe.

Leder i Press, Øystein Kolstad Kvalø, mener de ensidige idealene gjenspeiles i klesstørrelsene, ved at de ikke har størrelser for et mangfold av kropper.

– Gjennom sin markedsføring og sine urealistiske størrelser får Bik Bok unge jenter til å føle seg dritt, sier Kvalø.

Bik Bok har ikke spesifikt ansvar for å få unge jenter til å føle seg bedre, uttaler markedssjef Rene Høgsted til NRK

Han påpeker at unge menneskers selvfølelse er et komplekst problem, og ikke kun et bransjeproblem.

– Vi har en ambisjon om å bygge en god selvfølelse for unge jenter, så selvfølgelig er vi ikke fornøyde med en sånn pris. Men vi synes det er en viktig debatt, og vi lytter naturligvis til våre kunder. Vi når mange unge jenter, og vi jobber hele tiden med å forvalte det ansvaret, sier Høgsted.

Saken fortsetter under bildet.
Bikbok
VERSTINGER: Bik Bok vant årets Gullbarbie, en pris som ikke er særlig ettertraktet. Foto: Press.no


Fikk 65 prosent av stemmene
Press fikk totalt inn 855 nominasjoner til årets Gullbarbie, der hele 693 var nominasjoner til Bik Bok. Kleskjeden var en av tre kandidater til prisen også i fjor, men da vant de ikke.

I pressemeldingen skriver ungdomsorganisasjonen at Bik Bok ble nominert i år igjen fordi de ikke har tatt kritikken til seg. Kleskjeden skal ha fått rundt 65 prosent av alle stemmene som ble avgitt i år.

Det er ungdom i alderen 12 til 30 år som nominert, plukket ut tre finalister og til sist stemt frem sin favoritt. Gullbarbien har blitt delt ut siden 2010, og fører ifølge Press hvert år til at reklame- og mediebransjen må ta mer av sitt ansvar for unges psykiske helse.

LES OGSÅ: Foreldre raser mot Tine: - Dette er rett og slett flaut!

Flere kanaler