TIPS: Har du noen kilo for mye, kan det være lurt å få nok søvn.
TIPS: Har du noen kilo for mye, kan det være lurt å få nok søvn. Foto: Shutterstock
Slankekurer, løping, sykling og styrketrening kan være bortkastet. Skal du gå ned i vekt, MÅ du sørge for nok søvn.

Det er konklusjonen en ny forskningsrapport fra King`s College i London. Forskerne har slått sammen funnene i 28 studier om søvn og slanking.

Mindre søvn, flere kalorier
Analysen av rapportene viser at de som sover mellom 3 og 5,5 timer hver natt inntok 385 ekstra kalorier i løpet av et døgn, sammenlignet med de som sover mellom 7 og 12 timer hver natt. 

De som sover minst er også mer tilbøyelige til å spise fastfood og potetgull.


Saken fortsetter under bildet
Sov deg slank
SOV DEG SLANK: Årets mest behagelige slanketips: Søvn Foto: Shutterstock

Kroppen sier ifra
Men det er ikke så enkelt som at jo lenger du er våken, jo flere timer du KAN hente mat i kjøleskapet, jo mer spiser du. Søvnunderskuddet gjør at kroppen oppfordrer deg til å spise mer fordi den føler at du mangler energi, skriver aktivtrening.com.

Manglende søvn øker produksjonen av hormonet ghrelin i kroppen, et hormon som er sultfremkallende. Samtidig produserer kroppen mindre av hormonet lepitin som virker tilfredsstillende.

Konklusjonen er: Skal du gå ned i vekt, bør du ha mellom 7 og 9 timer søvn hver natt.

Flere saker

Må sørge for økt bemanning Hvis ikke forholdene for landets jordmødre bedres, vil det få alvorlige konsekvenser for de fødende. Fredag 16.08 2019
Flere kanaler