Male runner doing stretching exercise, preparing for morning workout in the park
Male runner doing stretching exercise, preparing for morning workout in the park Foto: Shutterstock
De aller fleste av oss skulle gjerne fått tid til litt mer trening enn det vi faktisk gjør.

Nå har danske forskere gode nyheter til deg som sitter med litt dårlig samvittighet dersom planen om tre økter denne uken utgikk, skriver Forskning.no


– Det skal ikke så mye til
Ny forskning viser nemlig at du har lavere risiko for å dø av kreft eller hjertesykdommer om du får til én skikkelig økt uka. Det beste er selvsagt å trene regelmessig gjennom uken, men forsker ved Universitetet i Aarhus, Per Bendix Jeppesen, sier den nye studien likevel er spennende.

– Det skal ikke så mye til før vi ser en effekt, sier Jeppesen om studien som nylig ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet JAMA.

Forskning.no skriver at de som kun trente 75 minutter intensivt, eller 2,5 timer moderat, i helgene, hadde 30 prosent lavere risiko for å dø enn for inaktive voksne. Tallet for hjertesykdommer var 40 prosent, og for kreft 18 prosent.

LES OGSÅ: Folk skryter på seg trening

Det er forskere ved et universitet i England som står bak studien, der totalt 63.591 personer var med fra 1994 til 2008.

Hovedforskeren bak studien, Gary O'Donovan, sier i en pressemelding at treningsfrekvensen ikke ser ut til å ha så mye å si, så lenge man trener nok.

Flere kanaler