LITT TIL: Fem minutter med slumring blir fort til en halvtime. Sov heller lenger, tipser søvneksperter.
LITT TIL: Fem minutter med slumring blir fort til en halvtime. Sov heller lenger, tipser søvneksperter. Foto: Shutterstock
Det kan noen dager være direkte smertefullt å komme seg opp om morgenen, og snoozeknappen på vekkerklokke og mobil blir for mange vennen i nøden. Men gjør du deg selv egentlig bare en bjørnetjeneste?

Dette spørsmålet har nettstedet Videnskab.dk bestemt seg for å finne svaret på. For hvor god er egentlig kvaliteten på søvnen når du blir vekket av alarmen hvert femte minutt? 

Poul Jennum er professor i klinisk neurofysiologi ved Københavns Universitet. Han er ikke noen fan av snooze-knappen.

– Jeg vil så absolutt ikke reklamere for å bruke snooze-knappen. Avbrytelsene gjør at den søvnen du får er av langt dårligere kvalitet. Det er faktisk bedre å sette alarmen til et senere tidspunkt, forteller han til Videnskab.dk. 

Dette er den norske søvneksperten Bjørn Bjorvatn helt enig i. Han har tidligere uttalt til P4 at slumring er negativt.

- Da får man bare en lett søvn. Det er ikke kvalitet på søvnen, med tanke på å bli uthvilt. Så jeg vil nok tenke at det er langt bedre å sove ordentlig de minuttene, og heller stå opp når man må, sier Bjorvatn. 

Saken fortsetter under bildet
Persienne
KLOKKETRO: Tidligere fulgte mennesket samme rytme som solen. Det henger igjen og kroppen våkner lettere av stadig sterkere lys på soverommet. Foto: Shutterstock


Har sett lyset
Det er med andre ord bare tull å sette klokka på halv sju hvis du vet at du ikke kommer til å stå opp før klokka sju. Men for noen kan det være nesten fysisk umulig å stå opp når klokka ringer. Heldigvis vet Poul Jennum råd også for deg. 

– Det er fysiologisk sett bedre at det er lys, som blir kraftigere og kraftigere, som vekker deg, forteller han til danske Videnskab.dk. 

Kroppens døgnrytme er nemlig stilt inn etter lyset, og en vekkerlampe kan derfor være vel så effektivt som en vekkerklokke for mange. Da får du en sammenhengende søvn og en lys start på dagen.


Flere kanaler