HJEMMELAGET: Kyllingsuppe er svært bra for immunforsvaret, viser studier.
HJEMMELAGET: Kyllingsuppe er svært bra for immunforsvaret, viser studier. Foto: Shutterstock
For familier med små barn er dette et velkjent tema: Runde på runde med forkjølelse eller oppkast. Så fort man er blitt frisk, så blir man smittet igjen!

Da er det ofte immunforsvaret som har skylda. Og når immunsystemet har fått seg en knekk, trenger man riktig kosthold for å komme seg igjen.

Spis dette
For å styrke immunforsvaret trenger du rikelig med protein og fett, viser forskning. Lag hjemmelaget suppe på kraft, med grønnsaker og rent kjøtt, som feks kylling, fisk eller kalkun. 


Du kan kjøpe ferdig kraft i frysedisken på mange butikker, eller du kan lage din egen. Hvis du koker kraft på lav temperatur over lang tid, vil alle mineralene og gelatinen fra beina trekkes ut i væsken. Dette vil gi immunforsvaret et realt boost.

Spis også egg og grønnsaker, og styrk tarmfloraen med naturell/gresk yoghurt eller syrnet melk. 

Ifølge en lang rekke studier spiller tarmbakteriene en sentral rolle for immunforsvaret ditt, så det er god grunn til å innta mat med melkesyrebakterier hvis du er syk.

Yoghurt
YOGHURT: Hvis du føler at du brygger på noe er det en god grunn til å ta deg en yoghurt. Foto: Shutterstock


Forskning viser at te kan gi deg sterkere immunforsvar. Lag deg te med raspet ingefær, og bruk hvitløk i middagsrettene. Både løk, hvitløk og ingefær er bevist å ha immunstimulerende stoffer.


Hvis immunforsvaret jobber for fullt, trenger det økt tilførsel av vitaminer. Velg derfor vitamin - og mineralrik mat. Velg fargerike grønnsaker, og velg bitre smaker foran søtsmak. Plantenes immunstoffer ligger i bittersmaken, forteller overlege og spesialist i klinisk farmakolog i Berit Nordstrand.

Godteri
UNNGÅ: Kutt ut sukker og andre raffinerte hvite kalorier, som hvetemel, hvit ris og moderne pasta. Foto: Shutterstock


Unngå sukker
Unngå hvitt sukker og kunstig søtning som svekker immunforsvaret. Studier har vist at to bokser brus er nok til å måle et svekket immunforsvar.

Velg istedet kaldpresset honning når du trenger søtsmak i te eller på havregrøten. Bytt ut godteri og brus med bær, frukt, grønnsaker, nøtter og frø. Unngå ferdigmat, som ofte inneholder store mengder sukker.

Hygiene
I tillegg til riktig kosthold er det selvfølgelig andre forholdsregler du kan ta. God håndhygiene og hosting i albuen er gode tips som kan beskytte mot plagsomme virus.

For å unngå at resten av familien blir smittet av noe, så kan det være lurt å ta fram klorinsprayen. Rengjøring av dørhåndtak, mobiltelefoner og nettbrett med bakteriedrepende klorin, minsker sjansen for smitte.

Flere saker

Må sørge for økt bemanning Hvis ikke forholdene for landets jordmødre bedres, vil det få alvorlige konsekvenser for de fødende. Fredag 16.08 2019
Flere kanaler