BEDRE SØVN: 1 kirsebær, 2 kirsebær, 3 kirsebær, 4 kirse zzzzz
BEDRE SØVN: 1 kirsebær, 2 kirsebær, 3 kirsebær, 4 kirse zzzzz Foto: Shutterstock
750.000 nordmenn sliter med alvorlige søvnproblemer. Flere kvinner enn menn, skriver kk.no.

Den gode nyheten er at maten som gjør at du sover bedre, er god. Den svenske avisen Expressen ramser opp en hel liste med matvarer som gjør godt for nattesøvnen din. Her er et utdrag.

  • Melk- og soyaprodukter
    Melkebart
    MELK: Melk er bra for mye -også søvn. Foto: NTB scanpix

    Melk- og soyaprodukter inneholder mye av aminosyren Tryptofan som har en stabiliserende og beroligende effekt på humøret. Kroppen kan ikke selv produsere Tryptofan som også finnes i epler, plommer, grønnkål og kakao.

  • Frukt og bær
    Bær
    BÆR: Bær er god sovemedisin Foto: Shutterstock

    Jordbær, kiwi og forskjellige sitrusfrukter inneholder mengder vitamin C som er nødvendig for at kroppen skal produsere Seratonin. Seratonin er er viktig for blant annet regulering av kroppstemperatur, humør og søvn.

  • Kirsebær
    Kirsebær
    MMMMMELATONIN: Kirsebær inneholder mye melatonin som er viktig for kroppens døgnrytme Foto: Shutterstock

    Kroppen trenger Melatonin. Det er et hormon som gjør kroppen din trøtt og avslappet og er viktig for døgnrytmen din. Kirsebær er en av matvarene som inneholder mest Melatonin.

Flere saker

- Leger bør veie pasienter
- Leger bør veie pasienter Fredag 07.06 2019
P4s Sommerturné
P4s Sommerturné Tirsdag 18.06 2019
Flere kanaler