VÅKEN?: For de fleste nordmenn tar det en del timer før koffeinen i kaffen er ute av kroppen.
VÅKEN?: For de fleste nordmenn tar det en del timer før koffeinen i kaffen er ute av kroppen. Foto: Shutterstock
Nordmenn drikker nest mest kaffe i hele verden, i snitt drikker vi 160 liter kaffe i løpet av et år, noe som tilsvarer tre kopper daglig, viste en undersøkelse som kom i fjor. 

Men hvor lenge blir egentlig de tre koppene vi drikker om dagen værende i kroppen? Er det er det slik at koffeinen du får i deg til lunsj fremdeles kan gjøre det vanskelig å sovne på kvelden? Forskning.no har funnet ut hvor lang tid det tar for koffeinet og brytes ned i kroppen. 

Olav Spigset er forsker ved NTNU og han forteller at halveringstiden (tiden det tar før konsentrasjonen av et stoff er halvert) til koffein er på rundt fem timer.

– Etter ti til 15 timer er det så lite koffein igjen at man ikke vil ha noen effekt lenger, forklarer Spigset til forskning.no.

Men det er ikke slik at alle mennesker har en halveringstid på fem timer, dette er kun et gjennomsnitt i befolkningen. 

– Hos noen kan halveringstiden av koffeinet være så kort som en og en halv time. Hos de som har en langsom nedbryting kan halveringstiden være på opp til ti timer, forteller Spigset til forskning.no.

Saken fortsetter under bildet
Kaffe
KAFFELARS: Mennesker har ulik reaksjon på kaffe. Noen kan bli søvnløse, andre merker nesten ingen effekt. Foto: Shutterstock


Sitter ikke bare i hodet
For noen kan det med andre ord være problematisk å få sove på kvelden hvis de har drukket kaffe til lunsj. Det er nemlig enzymene i leveren din som bestemmer akkurat hvor raskt du bryter ned koffeinen i kaffe.

– Kvinner som er gravide eller går på p-piller har en litt langsommere nedbrytning av koffein, røykere bryter derimot ofte ned koffein raskere enn ikke-røykere, sier Spigset, som legger til at noen legemidler kan virke inn på hvor raskt nedbrytingen går. 

Det er altså ikke bare tull når noen sier de kan drikke kaffe rett før leggetid og andre må sette fra seg kaffekoppen rundt lunsjtider.

– Det finnes selvfølgelig alltid et element av placebo ved subjektive oppfattelser av ting, slik som å ikke få sove, men det eksisterer i stor grad en reell fysiologisk effekt av koffein på søvn, avslutter Spigset til forskning.no. 


Flere kanaler