IKKE LANG UT: Med kortere skritt løper du raskere, mer effektivt og pådrar deg færre skader
IKKE LANG UT: Med kortere skritt løper du raskere, mer effektivt og pådrar deg færre skader Foto: Shutterstock
Ifølge en ny amerikansk studie fra East Carolina University i USA skal du gjøre det motsatte. Ta kortere skritt. Da løper du raskere, mer effektivt og blir mindre utsatt for skader, skriver aktivtrening.com.

Mindre belastning
Forskerne satte en gruppe løpere til å løpe i en gitt hastighet, først med ti prosent lengre skritt enn vanlig, deretter med ti prosent kortere skritt enn vanlig. Resultatet var at belastningen på føtter og bein ble mindre når skrittlengden ble kortere. Motsatt når løperne tok lengre skritt.

Dette gjaldt spesielt de løperne som løp på forfot (lander midt på foten og ikke hælen). 

Flere andre studier underbygger at forfotsløping reduserer belastningen på knærne. Å løpe på forfot skal også gi mindre sjanse for f.eks. beinhinnebetennelse.

Mer effektivt
Undersøkelsen fra universitetet i East Carolina viste også at deltakerne brukte mindre energi på den samme avstanden da de løp med kortere skritt. Det var mindre effektivt å løpe med lengre skritt.

Det optimale når du løper er cirka 160-180 skritt i minuttet.


Flere kanaler