LAVENDEL, PEANØTTSMØR OG SOKKER: Det er oppskriften på en god natts søvn, ifølge et amerikansk nettsted.
LAVENDEL, PEANØTTSMØR OG SOKKER: Det er oppskriften på en god natts søvn, ifølge et amerikansk nettsted. Foto: NTB scanpix
Så her er noen gode tips til å sove bedre.

Dårlig søvn = dårlig helse
- For lite søvn øker risikoen for depresjon, vektøkning, diabetes og hjerte -og karsykdommer, sier Christian Benedict, forsker ved Instituttet for Nevrovitenskap ved Uppsala Universitet, til Expressen.

Ofte skyldes søvnmangel dårlige vaner og mangel på rutiner og de fleste har hørt standardtipsene for bedre søvn tidligere. Legg deg til samme tid hver dag, legg fra deg mobilen og bruk soverommet kun som soverom. 

Men, det finnes også noen alternative tips til søvn, som det amerikanske helse-nettstedet Health presenterer.

1. Peanøttsmør
Spis litt mat før du legger deg. Det er ikke bra å legge seg sulten. Unngå pizzarester, thaimat eller annen sterkt krydret mat som gjør at kroppen må jobbe mye med fordøyelsen. Ifølge health.com er det bedre med fullkornskjeks med peanøttsmør, en neve mandler eller en banan.

2. Lavendel
En amerikansk forskningsrapport viste at de som hadde litt lavendel under puta sov bedre enn de uten. Det holder med lavendel-duft, det må ikke være hele blomsten.

3. Sokker
Sov med sokker. Da tenker kroppen: Fint, da er kroppen varm, da kan jeg slappe av.

Det er ikke kjent om disse rådene har blitt godkjent av søvnforskere, men sliter du med å sove, kan det jo være verdt et forsøk :-)


Flere saker

Forebygging helt avgjørende Systematisk arbeid i hele kommunen er avgjørende for å hindre vold og overgrep. Torsdag 13.06 2019
Flere kanaler