FRUSTRERT: Butikkmedarbeider Henrik Pettersson har fått enorm respons etter at han kom med en liten utblåsning mot kundene.
FRUSTRERT: Butikkmedarbeider Henrik Pettersson har fått enorm respons etter at han kom med en liten utblåsning mot kundene. Foto: Privat/Shutterstock
Svenske Henrik Pettersson har jobbet i matbutikk i 11 år, men nå er han lei.

Ikke av jobben, men av respektløse og frekke kunder.

«Du kommer til kassen og snakker i telefonen, ignorerer mitt forsøk på å si hei og har nedsølte unger som har siklet på halvparten av varene og åpnet en banan og begynt å suge på en sjokoladebit. Så gir du meg restene av sjokoladen med unnskyldningen «han var sulten». Selv har du åpnet en brus som du legger på båndet uten å fortrekke en mine», skriver Pettersson i et mye delt innlegg på Handelsnytt.

Petterson mener likevel det verste er at personalet blir totalt oversett.

– I min yrkesgruppe skal vi være hyggelige og hilse, men når man aldri får noe hei tilbake, mister man gleden. Da blir det tungt. Det å ikke få den korte dialogen påvirker meg i aller høyeste grad, sier Petterson til Expressen.


Har fått enorm respons
«Kundene ser på oss som maskiner uten følelser og skal alltid akseptere din eller ditt barns oppførsel», skriver han.

Den frustrerte butikkmedarbeideren ønsker ikke at vi skal skrive hvor han jobber, ettersom han kommer med uttalelsene på privat initiativ.

Innlegget hans er nå blant de mest leste sakene i Sverige det siste døgnet.

– Responsen har vært utrolig positiv fra både fagforbund, medarbeidere i bransjen og en rekke kunder. Jeg mener det er et utrolig viktig tema å ta opp og belyse, sier Henrik Pettersson til P4.

Han har satt opp en liste over de fem mest irriterende tingene kundene gjør - gjengitt av Expressen (Henriks kommentarer i kursiv):

5. Det berømte vareberget på båndet
Det føles nærmest dødfødt å nevne, men jeg tar den med for å komme med en ekstra påminnelse.

4. Takeaway i hyllene
At folk har med mat inn i butikken og legger det igjen i hyllene. Det kan ligge igjen en halvspist cheeseburger bak 
varene, som nesten er på vei ut selv etter en måned. Jeg har flere ganger måttet plukke vekk medbragt mat.

3. Svinn
Vi må ofte kaste produkter som har blitt feilplassert og som ligger og blir gamle eller ødelegger andre varer. En pakke med smør som legges igjen oppå mel kan resultere i at en hel palle med mel må kastes.

2. Ekstraarbeidet
Er det en vare man ikke lenger vil ha, som du ikke vet hvor sto, kan man spørre, synes jeg. I stedet for å bare legge den et sted.

1. Vanlig høflighet
Det absolutt verste er når kunder ikke hilser. Vær gjerne høflig og vennlig selv om du skal klage på noe. Det er kanskje ikke personalet sin feil.


Flere kanaler