STOPPET KJØPET: Elkjøp kansellerte ordrene til de rundt 200 kundene som hadde handlet den kraftig nedsatte varen.
STOPPET KJØPET: Elkjøp kansellerte ordrene til de rundt 200 kundene som hadde handlet den kraftig nedsatte varen. Foto: NTB scanpix
En kunde klaget Elkjøp inn for Forbrukerklageutvalget, etter at hun ikke fikk sin Macbook Air til prisen hun fant på kjedens hjemmesider.

På selveste julaften i fjor, 24. desember, kom hun over det som så ut som et utrolig juletilbud hos elektronikkjeden.

En Macbook Air som tidligere hadde kostet 9.489 kroner, var plutselig satt ned til 3.489 kroner.

– Prisen var en menneskelig svikt, som vi er lei oss for, sier Elkjøps kommunikasjonssjef, Madeleine Schøyen Bergly, til Dinside.

Varen lå ute med 6.000 kroner i rabatt i tidsrommet fra klokken 15.45 til 18.55, og rundt 200 kunder passet på å slå til.

Samtlige fikk allerede dagen etter en mail fra Elkjøp om at prisen var feil og at ordrene var kansellert. Én av kundene nektet imidlertid å gi seg, og tok saken inn for Forbrukerklageutvalget.

Saken fortsetter under bildet
elkjøp
KORTVARIG LYKKE: Kvinnen fikk likevel ikke billig Macbook til jul. Foto: NTB scanpix

Trodde det var romjulssalg
Kunden har opplyst at hun var i god tro da hun gjennomførte kjøpet, og at hun trodde det var et romjulssalg. Kvinnen hevder også at det ikke var mulig å kontakte kundeservice da kjøpet ble gjort, og at hun derfor ikke fikk undersøkt om prisen var riktig.

Hun mener derfor at kjøpet skal gjennomføres, og at Elkjøp skal betale renter.

Elkjøp, på sin side, har anført at de mener det var åpenbart at datamaskinen var feilpriset når den plutselig var satt ned med over 60%. De mener også det bør vektlegges at varen ikke lå på nettsiden der romjulskampanjen ble holdt, eller var merket med tilbudspris.

Ifølge Elkjøp er det også alminnelig kjent at Apple-produkter ligger i øvre prisklasse.


– Burde forstått
I sin avgjørelse skriver Forbrukerklageutvalget at det ikke er noen uenighet om at det faktisk ble inngått avtale om kjøp av en Macbook Air 13, og at alle avtaler i utgangspunktet er bindende.

Det er imidlertid unntak, nedfelt i avtaleloven § 32, som sier at selger ikke er bundet av innholdet hvis kjøper forstår eller burde forstått at det var feil i avtalen.

«Spørsmålet er om klageren innså eller burde innsett at det forelå en feiltakelse. Datamaskinen kostet opprinnelig kr 9 489,-, mens klageren kjøpte den til kr 3 489,-. Dette er en betydelig prisdifferanse som innebærer en rabatt på mer enn 60%, noe som må tillegges vesentlig vekt», skriver utvalget.

De konkluderer deretter med at klagen ikke tas til følge.

«Slik utvalget vurderer det, har det formodningen mot seg at et slikt betydelig prisavslag for et kjent merkevare, i den øvrig prisklasse, ikke ble annonsert som et tilbud på innklagdes nettside dersom prisavslaget var reelt. Etter utvalgets oppfatning burde klageren på bakgrunn av prisdifferansen, varens art, og det forhold at det ikke var annonsert som et tilbud, forstått at det var tale om feilprising»

LES OGSÅ: Superstjernen betalte varene for alle kundene i butikken

Flere saker

E-sigarett-dødsfall øker Dødstallet knyttet til e-sigarettbruk i USA fortsetter å øke. Mandag 07.10 2019
Demonstrerer mot Tyrkias angrep på Syria - Tyrkias angrep på kurderne ødelegger sjansen for varig fred i Syria. Torsdag 10.10 2019
Flere kanaler