VÅKEN: Enkelte matvarer kan stjele nattesøvnen fra deg.
VÅKEN: Enkelte matvarer kan stjele nattesøvnen fra deg. Foto: Shutterstock
Dersom du ønsker å forbedre nattesøvnen og sove godt hele natten gjennom finnes det noen ting du ikke burde innta før du skal legge deg.

Her får du en liste over mat- og drikkevarer det kan være lurt å unngå å få i seg før leggetid:

Sterk mat
Skal du ha gryterett eller annen sterk mat til middag kan de være greit å spise en stund før du skal sove. Sterk mat produserer nemlig magesyre som kan forårsake obblåsthet og halsbrann.
Sterkt
STERKT: Det er ikke lurt å spise sterk mat tett opp til leggetid. Foto: Shutterstock


Selleri
Og har du et ønske om å sove hele natten gjennom kan det være greit å holde seg unna denne grønnsaken. Selleri er naturlig vanndrivende, så du kommer sannsynligvis til å måtte stå opp og tisse.
Selleri
SELLERI: Inneholder mye vann. Foto: Shutterstock

Rødt kjøtt
Burger til kvelds? Rødt kjøtt inneholder mye protein og jern som er vanskelig for kroppen å bryte ned. Kjøttet kommer til å ligge igjen i magen en stund om du spiser det rett før du legger deg.
Kjøtt
TUNGT: Rødt kjøtt er tungt for kroppen å fordøye. Foto: Shutterstock

Alkohol
For mange frister det kanskje å ta et glass vin eller lignende for å roe ned etter en lang dag. Men et glass vin kan faktisk forstyrre søvnen og gjøre kroppen uttørket.
Vin
ALKOHOL: Tørker ut kroppen og gjør deg urolig. Foto: Shutterstock

Godteri
En annen ting det kan være greit å droppe rett før leggetid er godteri. Sukkeret i godteriet gir deg en umiddelbar energiboost som vil gjøre det vanskelig å finne roen. 
Godteri
SUKKER: Godteri og andre ting med høyt sukkerinnhold gir deg en energiboost. Foto: Shutterstock

Kaffe
Mange av oss starter gjerne dagen med en kopp kaffe for å kvikne litt til. Koffeinholdige drikker booster energinivået i kroppen og kan gjøre at man føler seg mer våken. Drikker man for eksempel kaffe før man skal sove vil det derfor kunne påvirke søvnen.
Kaffe
KOFFEIN: Gjør deg våken og opplagt - ikke en suksessoppskrift for en god natts søvn. Foto: Shutterstock

Iskrem
I likhet med godteri inneholder iskrem gjerne mye sukker. I tillegg til å ofte ha et høyt sukkerinnhold er det også mye fett i iskrem. Dette fettet vil ikke rekke å brenne bort før du sovner.
Is
ISKREM: Spiser du dette til kvelds kan du bli liggende våken lenge. Foto: Shutterstock

Håper du får nytte av tipsene - sov godt!

Flere kanaler