Foto: NTB scanpix
Fra 1. juli 2021 blir det lettere å høre elbiler når disse kjører sakte i trafikken.

Et nytt EU-krav påvirker alle nye el- og hybridbiler - som blir pålagt å tilfredsstille lydkrav i henhold til AVAS (akustisk varslingssystem til kjøretøy).

For helt nye modeller må fabrikantene følge kravet til AVAS allerede fra 1. juli 2019, ifølge Statens vegvesen.

– Lyden skal virke ved lave hastigheter, og bilene skal måles ved 10 og 20 km/t for å vise at de tilfredsstiller kravene. Systemet skal avgi en kontinuerlig lyd for å signalisere til omgivelsene at kjøretøyet er i drift. Lyden skal være utformet sånn at du forstår hva kjøretøyet gjør, om det akselererer eller bremser, opplyser Jannicke Sjøvold i Statens vegvesen.

Når hastigheten overstiger 20-30 km/t er det dekkstøy som høres - ikke motorstøy -  så over denne hastigheten er ikke manglende motorstøy noe problem for elektriske biler.

LES OGSÅ: Her må elbiler betale bompenger fra neste år

– Må stole på at de ser meg
Blindeforbundet har lenge kjempet for å få et påbud om lyd når elbiler kjøres i lav hastighet. 

– Før visste jeg at når jeg ikke hørte noe, så kom det ingen. Nå kan jeg ikke lenger stole på at det ikke kommer noen, selv om jeg ikke hører en bil. Jeg må stole mer på at bilistene ser meg, sa seksjonsleder for informasjon i Norges Blindeforbund, Sverre Fuglerud, til VG i 2015.

LES OGSÅ: Hevder elbiler betaler 3,92 kroner i «bensinpris»


Flere kanaler