DYRT: United Airlines måtte igjen punge ut for å ha overbooket et fly.
DYRT: United Airlines måtte igjen punge ut for å ha overbooket et fly. Foto: Shutterstock
Problemene som kan oppstå når fly er overbooket ble for alvor aktualisert da en kinesisk flypassasjer ble fjernet med makt fra setet sitt i april 2017.

Etter den svært omdiskuterte episoden har flere amerikanske flyeselskaper lovet å heve «lokkesummen» som blir brukt for å få passasjerer til å gi fra seg flysetet sitt frivillig.

Ga seg ikke
Torsdag måtte United Airlines ta fram sitt største sjekkhefte, da det viste seg at flyet mellom Washington Dulles International Airport til Austin i Texas var overbooket.

Flyselskapet loddet først stemningen ved å tilby 1000 dollar (ca 7.500 kroner) til den passasjeren som frivillig ville ta en senere avgang.

Dette første ikke fram, og selskapet besluttet derfor at passasjeren med den billigste billetten, Allison Preiss, var den som måtte ofre seg, skriver Los Angeles Times.

Hun ga seg imidlertid ikke uten kamp.


Faktisk klarte Preiss, som jobber som kommunikasjonssjef for tenketanken «Center for American Progress», å forhandle seg opp til maksimumsbeløpet – et gavekort på hele 10.000 dollar (ca 77.500 kroner) – før hun gikk med på å ta en senere flyvning.


United Airlines har senere bekreftet at de betalte en passasjer 10.000 dollar i kompensasjon.

Preiss opplyser til SFGate at gavekortet må brukes i løpet av et år, og at hun trolig vil bruke deler av det på en tur til Hawaii.


Flere saker

Vinn hjertestarter til ditt idrettslag
Vinn hjertestarter til ditt idrettslag Torsdag 22.08 2019
Flere kanaler