PROVOSERTE: Reklamen førte til en rekke klager mot hotellet.
PROVOSERTE: Reklamen førte til en rekke klager mot hotellet. Foto: Faksimile/Twitter
En reklame for hotellet Sofitel Brisbane har satt sinnene i kok i Australia.

Mange mener hotellet spiller på gammeldagse kjønnsstereotypier når de har avbildet en mann som leser Australian Financial Review på hotellsengen, mens kvinnen er opptatt med en bok om motehuset Chanel.

«Hei, frokosten deres ser deilig ut! Og forresten, jeg er en kvinne og leser Financial Review hver dag», skriver journalist Elizabeth Redman på Twitter.

Saken fortsetter under innlegget

Twitter-beklagelse
Også en rekke andre kvinner reagerte, og klagestormen ble til slutt så stor at hotellet så seg nødt til å trekke hele reklamen.

«Det var ikke vår intensjon å skape en stereotypi, men vi ser det og beklager til alle som har blitt støtt», skriver hotellet i flere svar på Twitter.

Saken fortsetter under innlegget

Ifølge Nettavisen, som først omtalte saken i Norge, dukket reklamen først opp i et helgebilag i Sydney Morning Herald, men den vil ikke bli trykket flere ganger.



Flere saker

Må sørge for økt bemanning Hvis ikke forholdene for landets jordmødre bedres, vil det få alvorlige konsekvenser for de fødende. Fredag 16.08 2019
Flere kanaler