SLITEN: Det er ikke alltid like lett å komme i gang med et nytt og bedre liv etter ferien. Likevel er det mange som greier det i januar, utfordringen kommer etter noen uker.
SLITEN: Det er ikke alltid like lett å komme i gang med et nytt og bedre liv etter ferien. Likevel er det mange som greier det i januar, utfordringen kommer etter noen uker. Foto: Shutterstock
Det er mange som starter på en ny frisk første arbeidsdag i et nytt år, men ettersom dagene går minker ofte motivasjonen. Vi har tatt en prat med tre eksperter som gir sine aller beste tips for å holde på årets forsetter.

1. Trening
Et ønske om å trene mer, komme i bedre form og være snillere mot egen kropp og helse er et mål mange setter seg i januar. Det fører til stappfulle treningssentre, men i mars har de fleste falt tilbake til sin vante rytme. 

Treningsekspert Yngvar Andersen tror derimot det kommende året kan bli året man virkelig får det til.

– Det å bruke noen minutter nå på å tenke på de ukene som kommer og som ikke blir like entusiastiske rundt det å trene og leve sunt er lurt, tipser Andersen til P4.

Han mener du må være forberedt på at det kommer tøffere perioder og at det er viktig å ikke la seg knuse av det.

– Får du 30-40 gode uker, noen middels og noen dårlige uker der du gjør bittlitt så vil du komme til desember og være helt fantastisk fornøyd, mener Yngvar Andersen. 

Saken fortsetter under bildet
Nytt år
NYTT ÅR: Nye muligheter. Alt føles mulig i starten av januar, men så blir det vanskeligere. Ekspertene gir deg tipsene som får forsettene til å vare. Foto: Shutterstock

2. Slanking
Etter en juleferie med mange fristelser er det nok mange som tenker at noen uker med litt lavere kaloriinntak kan være lurt. Noen setter seg også et mål som innebærer en stor vektnedgang. Det viktigste er at det ikke blir for grusomt, mener kursleder i «Grete Roede», Jeanette Roede.

– Ikke velg en kur der det er veldig mange spesielle matvarer og veldig mange ting du ikke kan gjøre. For hvis du tar grep og spiser mat du er glad i trenger ikke dette å bli så grusomt, men heller noe du kan trives med, forklarer hun til P4. 

På den måten kan du leve et ganske vanlig liv, og Roede er også opptatt av at hvis man skulle ha en glipp og skeier ut er det helt i orden.

– Vi har i hvert fall 35 måltider på en uke og hvis et par av dem skulle gå skeis så gjør ikke det noe. Gi deg selv en tabbekvote og bestem deg for at det ikke gjør noe, men heller er noe du kan lære av, råder hun. 

Saken fortsetter under bildet
Sunn
LIVSSTIL: Ikke begynn på kurer som krever at du kun kan spise en ting eller at det er veldig mange matvarer du må holde deg unna. Spis det du er glad i, råder Jeanette Roede. Foto: Shutterstock


3. Kjærlighet
For mange er nok det å få seg en kjæreste, eller et romantisk eventyr, noe som står høyt på prioriteringslisten for året som står for tur. Det er ikke så lett å bare bestemme seg for å få fast følge, men det er noen ting du kan gjøre for at prosessen skal komme på gli.

Steffen Furberg er sjekkeekspert og har skrevet boka «Kunsten med spillet». Han mener nøkkelen til suksess ligger i å senke skuldrene. 

– Ikke stress med å komme rett inn i et forhold, men bruk tid på å bli kjent med personen og hans eller hennes verdier og holdninger, forteller han til P4.

Hvis man finner ut at man har de samme verdiene og god kjemi er det bare og hoppe ut i det med begge beina og gjøre det beste ut av det, avslutter Furberg. 


Flere saker

Vinn TV-pakke verdt 50.000,-
Vinn TV-pakke verdt 50.000,- Mandag 30.03 2020
Christers luksuspizza
Christers luksuspizza Fredag 03.04 2020
Flere kanaler